'Polen' maximaal 10 procent van dorp

• Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - 'Grote hotels voor seizoenswerkers'

Mike Deutekom 21-6-2019

Arbeidsmigranten in Hollands Kroon kunnen straks worden ondergebracht in grootschalige logiesgebouwen, bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen bij de dorpen in de gemeente.

Dat is een van de voorstellen van de coalitiepartijen CDA, VVD en Senioren Hollands Kroon (SHK) voor het toekomstige beleid voor de huisvesting van tijdelijke medewerkers bij (agrarische) bedrijven. Wel willen de partijen dat er als randvoorwaarde wordt gesteld dat het te huisvesten aantal seizoenswerkers maximaal tien procent van de bevolking van de kern bedraagt. En dat is inclusief het aantal bedden in al bestaande logiesgebouwen zoals aan De Stek in Wieringerwerf.

Toezichthouder

Ook wil de coalitie dat er geen medewerkers meer in (bedrijfs)woningen mogen worden ondergebracht zoals nu het geval is.  In het huidige beleid mogen leegstaande boerderijen gebruikt worden om maximaal veertig arbeidskrachten in onder te brengen. Straks zou dat alleen nog mogelijk zijn als het om een tweede bedrijfswoning zou gaan op een boerenbedrijf. ,,Dan woont in de eerste  boerderij een toezichthouder van het bedrijf'", legt CDA-fractievoorzitter Sjaak Vriend uit. Verder wordt wat de coalitie betreft logies in woningen - zoals in Kreileroord het geval was - zo snel mogelijk onmogelijk gemaakt.

Nodig

Ook vinden de partijen dat bedrijven moeten aantonen dat ze het gewenste te huisvesten aantal arbeidskrachten ook echt voor hun eigen bedrijf  nodig hebben. Dus als de agrariër zelf in een boerderij met een tweede woning woont, kan hij alleen veertig mensen in die tweede woning onderbrengen als hij deze aantoonbaar nodig heeft. De onafhankelijke agrarische beoordelingscommissie (ABC) zou dat moeten vaststellen.

Het college ziet het amendement van de coalitie wel zitten en is bereid hun beleidsplannen daarop aan te passen. Wethouder Theo Meskers (VVD): "Dat kan nog voor de vergadering van aanstaande dinsdag."

Noordhollands Dagblad

Er kan weer oeverloos gezeurd worden over wat het aantal inwoners per kern is.
    Gezien de reputatie van dit College zal het begrip "Kern" wel weer uiterst ruim opgevat gaan worden.