Klimaatakkoord – U gaat meer voor uw gas betalen maar minder dan verwacht

• woensdag 26 juni 2019
  • Categorie: , ,
  • Ook krijgt u een financiële prikkel om uw gasfornuis in te ruilen voor een elektrische kookplaat25-6-2019

Huishoudens gaan de komende jaren meer belasting betalen op gas, maar de stijging wordt minder sterk dan eerder was voorzien. Het kabinet heeft besloten die maatregel uit het klimaatakkoord te verzachten, om gezinnen te ontzien die minder makkelijk van gas af kunnen stappen.
    Lees ook – Kabinet gaat kijken naar rekeningrijden maar schuift definitieve beslissing naar volgende periode
    De belasting op gas gaat niet met 20 cent per kubieke meter omhoog, zoals in het voorlopige klimaatakkoord werd voorgesteld, maar met 10 cent. De verhoging wordt bovendien geleidelijk doorgevoerd, bevestigen bronnen rond het Binnenhof berichtgeving van de NOS. Tegenover de hogere belasting op gas staat een lagere heffing op elektriciteit.
    De lastenverschuiving van stroom naar gas moet mensen een financiële prikkel geven om bijvoorbeeld hun gasfornuis in te ruilen voor een elektrische kookplaat, of te investeren in betere isolatie en een zuinigere verwarming. Maar huishoudens die deze keuze minder makkelijk kunnen maken, dreigden door die maatregel een fikse lastenverzwaring voor de kiezen te krijgen.

Zoals eerder aangekondigd wil het kabinet huishoudens ook ontzien door ze minder te laten meebetalen aan de subsidiëring van duurzame energie. Bedrijven gaan daar in de klimaatplannen van het kabinet, die naar verwachting vrijdag worden gepresenteerd, juist meer aan bijdragen.
    ANP

Gelukkig maar dat we eerdaags tot €20.000,00 MOGEN LENEN (natuurlijk ook aflossen) zodat de Groene Kmer in ons landje de klimaatdoelstellingen van Parijs kan halen.
    De ons omringende landen lachen zich een deuk om zoveel corruptie en wanbeleid.

Johann zei

Ja,ja, bedrijven gaan niet meer betalen, want de hogere bedrijfskosten worden verdisconteerd in de consumentenprijs. In Den Haag denken ze dat de doorsnee Nederlander niet kan rekenen. Rare lui daar in Den Haag.