Verzet tegen onverwachte uitbreiding van transformatorstation bij ’t Veld gaat ook over opkoopregeling huizen onder ’draden’

• dinsdag 21 mei 2019
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - ’T VELD - Werkgroep Houd de dorpen groen en twee particulieren verzetten zich tegen de eerste uitbreiding van het transformatorstation tussen ’t Veld en De Weel.
    Ed Dekker 21-5-2019
    Tegen de aanleg van twee extra schakelvelden is een bezwaarschrift ingediend bij Hollands Kroon. De gemeente wil de bouw toestaan. Volgens de werkgroep en de Veldtemers Wim Sepers en John Schuijt komen netbeheerders Tennet en Liander beloftes niet na. Uitbreiding zou eerst pas na 2025 in beeld komen.

Miljoenencomplex

Al eerder roerden de bezwaarmakers zich. Bij de Raad van State lukte het hen niet om de locatie langs de provincialeweg N 241 van tafel te krijgen. Zij volgen de gang van zaken rond het miljoenencomplex zeer kritisch. Transformatorstation De Weel is in aanbouw.
    Zeven schakelvelden zijn niet voldoende voor de eerste fase, liet Tennet eind vorige maand weten in deze krant. Het bedrijf heeft zijn planning bijgesteld vanwege de stijgende energievraag. De publicatie wekte veel verontwaardiging op. Kort daarna is het bezwaarschrift ingediend. Schakelvelden zijn essentieel in het omzetten van hoogspanning in middenspanning.

Ergernis

,,Wat zijn afspraken nog waard? Waarom worden direct omwonenden niet vooraf betrokken bij veranderingen? De ergernis over de handelwijze is groot”, reageert Wim Sepers. De irritatie gaat verder dan de versnelde bouwaanvraag van de schakelvelden nummer zeven en acht. Dat blijkt uit het omvangrijke bezwaarschrift.
    Hierin wijzen Sepers, Schuijt en voorzitter Piet Veldman van de werkgroep onder meer op hun eerdere pleidooi om hoogspanningsleidingen boven de Rijdersstraat in ’t Veld ondergronds te verplaatsen. Schuijt: ,,Volgens onze berekeningen is dat goedkoper dan het uitkopen van vier huishoudens. Wij hadden een tegenbegroting opgesteld, maar de gemeente weigert met ons daarover te praten.”

Uitkoopregeling

Vier woningen aan de Rijdersstraat komen in aanmerking voor de uitkoopregeling van het Rijk. Deze huizen staan precies onder de hoogspanningsleidingen. Twee families hebben inmiddels hun huis verlaten. De gemeente verhuurt deze panden tijdelijk als ’vastgoedbeheer’. Tot eind 2021 mogen deze huizen worden bewoond. Daarna verliezen ze hun woonbestemming.
    Ze worden dan gesloopt of ingericht als kantoor. Cock Jong (76) heeft zich vorige week aangemeld voor de regeling. ,,Er wordt binnenkort getaxeerd.”
    Jong: ,,Straling? Meneer, ik ben hier geboren en woon al mijn hele leven op deze plek. Ik voel mij kiplekker. Eens in de vier dagen loop ik nog tien kilometer hard. In 54 jaar tijd heb ik totaal zeker 60.000 kilometer hard gelopen. Straling? Dan had ik er iets van moeten merken.”

Twijfelen

Overbuurman Harry Bommer (63) en zijn vrouw twijfelen. ,,Toch zullen wij eieren voor ons geld moeten kiezen. Wat moet je anders? Je huis wordt onverkoopbaar.”
    Anderhalf jaar geleden is hun pand uit oorspronkelijk 1913 getaxeerd op maximaal 280.000 euro. Bommer: ,,Voor dat geld krijgen wij nooit terug wat wij hebben: een perceel van 656 vierkante meter met alles erop en eraan.” John Schuijt heeft een planschadeclaim ingediend bij de gemeente. ,,Met het trafostation bijna in de achtertuin verliest mijn huis waarde. Eerst wees de gemeente de claim af. Ik ging in bezwaar en nu denkt de gemeente er verder over na. Last van de leidingen? Bij wind veroorzaken ze lawaai. En ze knetteren bij mist, dan worden de draden statisch geladen.”
    Schuijt noemt nog geen bedrag. ,,Eerst praten we verder.”

Leefbaarheid

De leefbaarheid van de buurt staat voorop, stelt Wim Sepers. ,,Juist daarom protesteren wij ook tegen de gekozen aanpak van Tennet, Liander, de provincie en de gemeente. Officieel is de aanleg van het station in fases verdeeld. Voor de eerste fase geldt een milieuzone van honderd meter. Daar vallen twee huizen onder. Zonder fases is die zone driehonderd meter. Dan gaat het om bijna veertig woningen. En je ziet: nu wordt toch eerder uitgebreid.”
    Noordhollands Dagblad

In deze Gemeente is een bezwaarschrift totaal kansloos.
    Dit College en in mindere mate ook de vorige Colleges hebben absoluut geen boodschap aan de hinder of gezondheid van mensen.
    Gemaakte afspraken verdwijnen probleemloos in de vuilnisbak want het College heeft het immers voor het zeggen? Raadsleden, die zijn er alleen voor hun maandelijkse toelages en andere extraatjes.
    Het zal wel weer uitdraaien op alweer een rechtszaak voor rechtbank Alkmaar, helaas vaak 2 handen op 1 buik met de Gemeente.