Twijfel jij of je gaat stemmen?

• donderdag 23 mei 2019
  • Dit wil je weten over de Europese Verkiezingen 2019

Wist jij dat de leden van het Europees Parlement bijna 9000 euro per maand verdienen? En dat ze businessclass mogen vliegen voor hun werk? Op 23 mei zijn in ons land de Europese Verkiezingen. Dit wil je weten als je gaat stemmen.

De 28 landen van de Europese Unie

De Europese verkiezingen in het kort

Wanneer: van 23 mei tot en met 28 mei
    Waar: in de 28 lidstaten van de Europese Unie
    Wat: we kiezen het Europees Parlement
    Wie: 420 miljoen stemgerechtigden
    Hoe vaak: een keer in de vijf jaar

Wat doet het Europees Parlement eigenlijk?

Het Parlement controleert de mensen die de Europese Unie besturen. De 750 Parlementsleden keuren wetten goed, stellen de Europese begroting vast en kunnen de Europese Commissie (het dagelijks bestuur van de EU) naar huis sturen.

Op wie kunnen wij stemmen in Europa?

Uitsluitend op kandidaten van Nederlandse partijen. In ons land doen 16 partijen mee. Dit zijn ze, met hun lijsttrekkers (tekst gaat door onder de foto’s).

Zitten deze partijen nu ook al in het Parlement?

Deels. Het CDA heeft 5 zetels, de PVV en D66 4, de VVD en de PvdA 3, de SP en GroenLinks 2 en de ChristenUnie, de SGP en de Partij voor de Dieren elk 1.

Hoe kan het dat ik in Europa allerlei partijnamen tegenkom die ik helemaal niet ken?

De partijen uit de verschillende landen hebben hun krachten gebundeld in acht Europese fracties. De christendemocraten hebben met 217 zetels de grootste fractie, daarna komen de sociaaldemocraten met 186 zetels.

Hebben alle landen evenveel zetels?

Nee, landen met meer inwoners krijgen meer zetels. Duitsland heeft de meeste zetels (96). De dwergstaatjes Luxemburg en Malta hebben elk 6 zetels. Nederland heeft 26 zetels.

Waarom is Frans Timmermans toch zo vaak in het nieuws?

Frans is Eurocommissaris: hij is lid van de Europese Commissie. Bovendien is hij lijsttrekker voor de PvdA en Spitzenkandidat. Dat betekent dat hij voorzitter van de Europese Commissie wordt als zijn fractie de meeste zetels krijgt. Lijsttrekker Bas Eickhout van GroenLinks is ook een Spitzenkandidat.

Hoe kan het dat de Britten meedoen aan de verkiezingen? Die stappen toch uit de Europese Unie?

Jawel, maar de Brexit is uitgesteld tot oktober. Daarom mogen de Britten alsnog naar de stembus. Na de Brexit verlaten zij Brussel en worden hun 72 zetels verdeeld over de andere landen.

Is er een stemwijzer voor de Europese verkiezingen?

Gelukkig wel. Er zijn meerdere stem- en kieswijzers. Een bekende is die van ProDemos. Je hebt ook Kieskompas en er bestaat een Jongeren Kieswijzer.

Je hoort vaak dat het Europees Parlement bijna niets te vertellen heeft. Klopt dat?

Nee, het Parlement krijgt juist steeds meer macht, al zijn er wel verschillen met onze Tweede Kamer. Het Parlement kan bijvoorbeeld geen wetsvoorstellen indienen. Wel kan het Parlement wetten afkeuren of goedkeuren (mits de parlementsleden het eens worden met de ministers van de lidstaten). Over sommige onderwerpen, zoals het buitenlandbeleid, beslissen de ministers van de lidstaten zonder het Parlement.

Als het Parlement niet de baas is in Europa, wie dan wel?

De lidstaten zijn de baas. Zij bepalen het beleid. Elke regering kan een besluit blokkeren. Regeringsleiders die in eigen land zeggen dat ,,het moet van Brussel’’ doelen vaak op beleid waarmee ze zelf hebben ingestemd.
    ,,Als ik Europa wil spreken, wie moet ik dan bellen?’’ (Henry Kissinger, voormalig minister van buitenlandse zaken van de VS).

Klopt het dat het Parlement elke week heen en weer verhuist tussen Brussel en Straatsburg?

Niet elke week, maar wel elke maand. Het Parlement zit drie weken per maand in Brussel en één week in Straatsburg. De Nederlandse Europarlementariërs maken al jaren bezwaar tegen deze verhuizingen.

Verdienen Europarlementariërs echt zoveel? Oordeel zelf.

- Bruto salaris:  € 8.700,- per maand*
    - Vaste onkostenvergoeding:  € 4.500,- per maand
    - Verblijfskosten: € 350,- per bijgewoonde vergadering
    - Reiskosten van en naar Brussel: volledige vergoed voor businessclass vliegtickets en eersteklas treinkaartjes
    *Nederlandse Europarlementariërs mogen niet meer verdienen dan leden van de Tweede Kamer (€ 7.600,- per maand). Daarom betalen ze extra belasting.

Klopt het dat het Parlement heel veel geld verslindt?

Het Parlement heeft een begroting van 1,65 miljard euro. Daarvan gaat 400 miljoen euro naar de parlementsleden en hun assistenten. De rest is voor organisatiekosten en de salarissen van de circa 6000 medewerkers. De begroting van het Parlement bedraagt 1,2 procent van de totale Europese begroting.

DAGBLAD VAN  HET NOORDEN