Politiek Medemblik loopt niet warm voor snelle aanleg zonneweides

• vrijdag 24 mei 2019
  • Categorie: , ,
  • Wognum - Medemblik moet niet zo ver op de troepen vooruit willen lopen als het gaat om het behalen van duurzaamheidsdoelen.
    Sophie Kuitems 24-5-2019

Ja, er moeten flinke stappen worden gezet om op groenere manieren energie op te wekken. Maar welke en hoe? Het is beter om even te wachten tot er (regionaal) beleid is.
    Dat is althans de mening van een groot deel van de gemeentelijke politiek, zo bleek donderdagavond tijdens een commissievergadering. Er is behoefte aan kaders; regels die houvast bieden om weloverwogen keuzes te maken.
    Het college van burgemeester en wethouders heeft negen principeverzoeken binnengekregen voor zonneweiden. Ze heeft een voorselectie gemaakt en vraagt de raad om vier verzoeken af te wijzen en vijf goed te keuren.

Lastige taak

Duurzaamheidswethouder Harry Nederpelt (CDA) staat voor een lastige taak om een meerderheid te vinden voor zijn voorstel. Want behalve door de oppositie, werd ook door de coalitie de nodige kritische noten gekraakt. Zo noemde Tom Beuker (PvdA) de argumentatie van het college om verzoeken af of toe te wijzen ’soms flinterdun’. En: ,,Het is niet de bedoeling dat ons mooie landschap in een zonne-energiecentrale verandert.’’
    Coalitiegenoot VVD uitte de zorgen bij monde van Tom Beerepoot. Hij vindt het opvallend dat het college zo ver op de muziek vooruit loopt, terwijl er nog geen beleid is. ,,We hoeven niet het slimste jongetje van de klas te zijn. Laten we ons eerst beter verdiepen in de materie.’’

Opwekken