Omwonenden Denneweg Callantsoog willen onderzoek naar handel en wandel van ’leugenachtig gemeentebestuur’

• woensdag 22 mei 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Schagen - Callantsoog - Bewoners van de Denneweg en omgeving in Callantsoog willen dat er een onderzoek komt naar de gemeentelijke besluitvorming rond de nieuwbouw in hun buurt.
    Marten Visser 22-5-2019
    Ze vragen de gemeenteraad om een speciale commissie in te stellen die de handelwijze van burgemeester en wethouders onder de loep gaat nemen. De gemeentewet biedt de raad die mogelijkheid.
    De bewoners richten hun pijlen vooral op wethouder Jelle Beemsterboer van ruimtelijke ordening. Die zou hen meerdere keren niet de waarheid hebben verteld, waardoor het gemeentebestuur onbetrouwbaar is geworden, volgens de buurtbewoners. De omwonenden van het groene terrein aan de Denneweg verzetten zich fel tegen het plan om op een deel van het perceel sociale huurwoningen te bouwen.
    De buurt erkent dat Callantsoog schreeuwt om (starters)woningen, maar vindt de Denneweg hiervoor geen goede plek. Uiteindelijk besloot de gemeenteraad dat het bouwplan toch doorgaat. De zaak wordt, vanwege de grote woningnood in het kustdorp, zelfs versneld door de planologische procedures die nodig zijn voor de nieuwbouw samen te voegen. Aan de Denneweg komen uiteindelijk zes woningen en twaalf appartementen. Het gemeentebestuur neemt hiermee de bewoners totaal niet serieus, stelt hun woordvoerder René de Kip. „In het coalitieakkoord is opgenomen dat men staat voor een bestuur dat mensen serieus neemt, dat transparant en eerlijk is. De bewoners hebben het tegendeel ervaren.” De Kip beweert dat de buurt op het verkeerde been is gezet door wethouder Jelle Beemsterboer. Die zei tijdens een informatiebijeenkomst dat het bouwplan wat hem betreft niet door zou gaan als een grote meerderheid van de Callantsogers er op tegen zou zijn. Maar later zette Beemsterboer het plan alsnog door. Onbetrouwbaar, vinden de Callantsogers. Helemaal niet, stelt de wethouder: het was de gemeenteraad die hem opdroeg door te gaan met het plan aan de Denneweg, omdat veel fracties dit wel een goede plek vinden voor nieuwbouw.
    De gemeente stelt dat de huurwoningen vrijwel allemaal naar jongeren uit het dorp zullen gaan, maar volgens de omwonenden kan dit niet kloppen omdat de regels dit niet toestaan. „Maar wij hebben dit echt vastgelegd met Wooncompagnie”, zegt de wethouder desgevraagd. Hij zegt een eventueel onderzoek met vertrouwen tegemoet te zien. „Het is heel simpel: de gemeenteraad is mijn baas. Die controleert wat ik doe. Als de raad besluit een onderzoek in te stellen dan is dat zijn goed recht.”
    Noordhollands Dagblad

Kort geleden in de krant en op TV nog een klaagzang van jonge dorpsbewoners dat heel veel huizen in hun dorp door Duitsers werden opgekocht en gebruikt als vakantiewoning, waardoor ze langere tijd leeg staan. Dat is niet toegestaan en derhalve zou er gehandhaafd moeten worden. Echter, de Gemeente is van mening dat er niet gehandhaafd hoeft te worden, ze gaan woningen bij bouwen. Waarschijnlijk door een goede relatie van Jelle die er wel even een paar huizen neer wil zetten tegen een kleine vergoeding voor de wethouder. Zo zaai je als overheid tweespalt in een kleine gemeenschap, niet handhaven en de afspraken niet nakomen.