Den Helder herstelt administratieve fouten met re-integratietrajecten

• woensdag 8 mei 2019
  • Den Helder - De gemeente Den Helder heeft fouten gemaakt met de aanbesteding van diverse re-integratiediensten.
    Hedzer Faber 8-5-2019

Volgens verantwoordelijk wethouder Pieter Kos gaat het om een puur administratieve fouten, ’waar geen enkele inwoner iets van merkt’.
    Het gaat om de periode 2016 tot en met 2018. In die tijd zijn door de gemeente diensten ingekocht bij een zevental organisaties, terwijl die diensten volgens de eigen gemeentelijke inkoopregels hadden moeten worden aanbesteed. In plaats van een openbare aanbesteding zijn in deze gevallen de diensten echter direct ingekocht bij de voorkeurspartij van de gemeente.
    Wethouder Kos: ,,Dat heeft te maken met de wens om maatwerk te leveren. Waar we in het verleden wel diensten hebben ingekocht en aangeboden, kijken we nu veel meer naar wat iemand nodig heeft, en zoeken daar een passend re-integratietraject bij. We staan achter die werkwijze en gaan ook op die weg verder. Dat kan ook binnen onze bestaande regels, maar dan moet je wel beargumenteerd aangeven waarom je afwijkt van de standaardprocedure. Dat gaan we voortaan doen.’’
    Voor de periode 2016-2018 wordt dit met terugwerkende kracht besloten, zodat het ook weer in de boeken klopt.
    Voor de toekomst wordt in Den Helder gewerkt aan een constructie met raamcontracten, waarin de gemeente een verwachting uitspreekt over af te nemen diensten. Dat heeft bijvoorbeeld als voordeel dat de instellingen waarmee wordt samengewerkt voldoende personeel klaar heeft staan wanneer de gemeente aanklopt. Kos: ,,We zijn als gemeente nu soms nog een onnodig onvoorspelbare partner.’’
    Noordhollands Dagblad