Al het cultuur in Hollands Kroon straks op een speciale website

• maandag 13 mei 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Het was de laatste jaren vooral een post waarop de gemeente in crisistijd kon bezuinigen.
    Mike Deutekom 13-5-2019

Maar Hollands Kroon wil kunst en cultuur nu toch meer aandacht gaan geven. Burgemeester en wethouders willen met dertigduizend euro onder meer een cultureel platform oprichten.
    Dat cultuurplatform moet in de toekomst ’toezien op de ontwikkeling en samenhang van het culturele leven in Hollands Kroon’’, aldus het college van B en W. Van het platform wordt verder verwacht gevraagd en ongevraagd advies te geven aan de gemeente over culturele onderwerpen.

Bibliotheek

Het geeft aan dat Hollands Kroon uit een ander vaatje wil gaan tappen, zo blijkt uit het plan dat is opgesteld. In deze notitie over cultuur in Hollands Kroon blijkt dat de gemeente dit jaar bijna 675.000 euro uitgeeft aan culturele zaken. Daarvan gaat het overgrote deel - 532.480 euro - naar de bibliotheek. De overige 21 procent van het budget gaat naar culturele organisaties (ruim 114.000 ) en naar de lokale omroep RTV Noordkop (bijna 27.000 euro, al wordt de gemeenteraad op 23 mei voorgesteld daar nog 23.000 euro aan toe te voegen).

Agenda

Nog dit jaar wil de gemeente 30.000 euro extra uittrekken om - naast het cultuurplatform - ook een website in het leven te roepen. Op die site moet in een cultuuragenda eenvoudig te zien zijn wat er waar in de gemeente te doen is.
    Ook wil het college de samenwerking met culturele en kunstorganisaties in de gemeente voortzetten en alle basisschoolleerlingen kennis laten maken met een of meerdere culturele uitingen in Hollands Kroon.
    Noordhollands Dagblad

Het ambitieniveau van B&W ligt weer enorm hoog...

"Een cultureel platform inrichten"
    Dit College heeft vast wel een paar familieleden of vriendjes die tegen een forse onkostenvergoeding plaats willen nemen in een dergelijk platform.

Net zoals bij andere initiatieven zullen mensen met kennis, maar die ook kritisch zijn, wel niet welkom zijn bij het platform. Weer een netwerk clubje dat likkend naar B&W het ego gaat versterken?