Tekort aan huisartsen verwacht in Kop van Noord-Holland

• maandag 15 april 2019
  • Categorie:
  • Schagen - Hoewel er momenteel nog geen sprake is van een tekort aan huisartsen in de Noordkop, is de verwachting dat er de komende jaren wel problemen ontstaan.

Charlotte Post -15-4-2019

Volgens Dirk Schoen, huisarts te Schagen en voorzitter van de Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN), spelen verschillende factoren hierbij een rol.
    „Tot op heden zijn we er redelijk in geslaagd de praktijken waar een huisarts weggaat weer op te vullen. We verwachten echter dat dit steeds moeilijker zal worden, aangezien veel huisartsen in de regio toch al wat ouder zijn”, zegt Schoen.
    „Daarnaast is er momenteel een groot tekort aan waarnemers. Als er al een waarnemer gevonden wordt, dan heeft deze in de meeste gevallen geen interesse om de praktijk over te nemen. Verder verwachten we een groeiend tekort aan medewerkers binnen de huisartsenpraktijk, met name doktersassistentes. Alles bij elkaar opgeteld is het echt zorgelijk te noemen.”

Vraag en aanbod

Ook de vergrijzing heeft invloed op het huisartsenprobleem. In de Kop van Noord-Holland wonen relatief veel ouderen.
    Omdat zij tegenwoordig langer thuis wonen, zullen zij sneller een beroep doen op hun huisarts. Dit heeft een flinke toename in de werkdruk tot gevolg, terwijl er geen nieuwe huisartsen bijkomen. „Je ziet zelfs dat praktijken eerder stoppen of gaan inkrimpen als reactie op deze ontwikkeling. Zo ontstaat er uiteindelijk een steeds groter verschil tussen de vraag om zorg en het aanbod aan huisartsen ”, vertelt Schoen. Uit een onderzoek dat onlangs werd uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) blijkt dat regio Noord-Holland Noord door deze (dis)balans in vraag en aanbod ’meer problemen kent dan gemiddeld in Nederland’.

Obstakels

Volgens Schoen heeft dit onder andere te maken met de ligging en de werkgelegenheid. „De partner van de huisarts wil in dit gebied ook een goede baan. En dat is hier helaas niet altijd even makkelijk. Of ze hebben een baan in de Randstad en dan is de reistijd naar het noorden vaak weer een obstakel.”
    Toch is er ook hoop. De HKN ontwikkelt verschillende regiospecifieke initiatieven om de problemen terug te dringen, waaronder heuse speeddate-sessies.
    Schoen: „Hierbij brengen we praktijkhouders die van plan zijn om te stoppen in contact met waarnemers die eventueel interesse hebben in overname van de praktijk. In een aantal gevallen heeft dit al tot een match geleid.’’

Digitale hulp

,,Ook wordt er onderzocht of we de praktijken via digitale ondersteuning wat meer kunnen ontlasten. Denk hierbij aan patiĆ«nten die online afspraken inplannen en recepten bestellen. Dit jaar zal er een gestandaardiseerde website worden uitgerold die we gaan aanbieden aan de huisartsenpraktijken.”
    Noordhollands Dagblad