Meer treinen mogelijk naar kop Noord-Holland, Haarlem, Hilversum en Leiden

Datum:
  • woensdag 3 april 2019
  • in
  • Categorie: ,
  • Amsterdam - Ten noorden van het Noordzeekanaal valt het op dat het aantal treinen naar Den Helder en Enkhuizen verdubbelt naar een kwartierdienst.


    Frans van den Berg 3-4-2019







    Meer treinen mogelijk naar kop Noord-Holland, Haarlem, Hilversum en Leiden
    Iedere gekleurde lijn is een doorgaande trein met daarbij de haltes die per half uur worden bediend.
    Om de enorme reizigersgroei te kunnen opvangen, werken Prorail en NS al aan een nieuwe dienstregeling tot 2030. Opvallend is dat op vrijwel alle lijnen in de Randstad meer treinen gaan rijden, maar soms ook stations bewust worden overgeslagen.
    Tussen Amsterdam en Utrecht rijdt nu al iedere tien minuten een intercity. Dit zogeheten spoorboekloos rijden wordt de komende jaren ook ingevoerd op de lijn van Amsterdam naar Alkmaar. „Maar tegen 2030 is dat niet meer voldoende. Dan moeten we van zes naar acht intercity’s per uur”, schetst Klaas Hofstra het toekomstbeeld. Hofstra is hoofd ontwerp bij Prorail en gaf op de site Treinreiziger.nl al een doorkijkje naar 2030.
    Die uitbreiding van zes naar acht snelle treinen per uur wordt voorzien na 2028. Dat lijkt ver weg, maar niet voor planners. Essentieel is dat voor die tijd station Amsterdam-Zuid is uitgebreid van vier naar zes sporen, Amsterdam CS is verbouwd en er vier sporen van Delft naar Schiedam liggen.
    De planners werken aan verschillende scenario’s, samen met NS, regionale overheden en het ministerie. De nu vrijgegeven kaart geeft aan in welke richting wordt gedacht.

    Alkmaar

    Ten noorden van het Noordzeekanaal valt het op dat het aantal treinen naar Den Helder en Enkhuizen verdubbelt naar een kwartierdienst. Tussen Alkmaar en Amsterdam kunnen acht intercity’s per uur rijden. De helft bestaat uit de treinen uit Den Helder die na Alkmaar niet stoppen in Heiloo, Castricum en Uitgeest, maar wel in Zaandam en Amsterdam en daarna doorrijden naar Utrecht. De andere vier intercity’s pendelen tussen Alkmaar en Amsterdam en stoppen wel in Heiloo en Castricum.
    Naast de intercity’s blijft de stoptrein ieder half uur rijden tussen Hoorn, Alkmaar, Uitgeest, Haarlem en Amsterdam. Van Uitgeest gaat ieder kwartier een stoptrein naar Zaandam, Amsterdam en Rotterdam. Het meest opvallende is dat de directe trein tussen Alkmaar, Beverwijk en Haarlem weer staat ingetekend. Momenteel rijdt die trein alleen in de ochtendspits naar Haarlem en in de avondspits naar Alkmaar. Het is een grote wens van gemeenten als Beverwijk deze trein weer de hele dag in beide richtingen te laten rijden. Of NS dit straks doet, blijft onduidelijk.

    Leiden

    In het Gooi wordt station Hilversum maar liefst twaalf keer per uur bediend vanuit verschillende richtingen. Op de lijn Den Haag CS, Leiden, Schiphol, Amsterdam-Zuid en Utrecht kan de capaciteit omhoog naar acht treinen per uur. Hoofddorp wordt geen intercitystation, maar krijgt wel veertien treinen per uur naar Schiphol. Vier daarvan gaan als stoptrein via Zuid naar Almere, twee naar Zaandam en acht naar Amsterdam CS.
    Op de drukke lijn Amsterdam-Haarlem zou het aantal treinen van acht naar twaalf per uur kunnen. Dat zijn de bestaande halfuur stoptreinen naar Zandvoort en Alkmaar. Zandvoort krijgt dan geen extra treinen.

    Heemstede

    Daar bovenop komen vier intercity’s van Amsterdam, via Haarlem en Leiden naar Rotterdam. Die stoppen echter niet meer op Heemstede-Aerdenhout. Nu stoppen nog vier Intercity’s en twee stoptreinen op dit station. Ook gaan er vier sneltreinen rijden van Amsterdam via Haarlem, Leiden en naar Rotterdam. Die vier treinen stoppen wel op Heemstede-Aerdenhout, waarbij de ene sneltrein stopt op Hillegom en de volgende op Voorhout. Hillegom en Voorhout blijven daarmee steken op een halfuursdienst. Bovendien is opvallend dat alle treinen naar Rotterdam gaan, zodat reizigers voor Den Haag CS in Leiden moeten overstappen. Ook is Haarlem geen kopstation meer voor de sprinter, omdat die doorrijdt naar Amsterdam.
    Bij elkaar genoeg stof de komende jaren voor discussies tussen NS, Prorail, gemeenten en reizigersorganisaties.

    Noordhollands Dagblad

    2 reacties :

    Anoniem zei

    Mooi, misschien dat er dan nu al aansluitende buslijnen ingevoerd kunnen worden, nu dienen vele scholieren van en naar het station gebracht te worden in Anna Paulowna omdat er geen openbaar vervoer van en naar het station maar is, bijna volledig weggesaneerd, en niet aansluitend op treinen die arriveren.

    Anoniem zei

    Nee dat is er niet en komt er niet,pleiten voor dubbel spoor naar Den Helder.
    Hoe komen dergelijke bestuurders op dat onnozele idee.

    Een reactie posten