’Landjepik’ bij aanleg glasvezel: hevige concurrentieslag tussen kabelinitiatieven en -bedrijven in Noord-Holland Noord

• woensdag 3 april 2019
  • Categorie:
  • Ordinaire ’landjepik’. Zo wordt de hevige concurrentieslag om de aanleg van breedband of glasvezel voor snel internet (miljoenenprojecten) in buitengebieden in Noord-Holland Noord al genoemd.
    3-4-2019
    Lokale initiatieven en kabelbedrijven strijden om de gunst van de consument, die door de bomen het bos bijna niet meer ziet.
    Stichting zus, coöperatie zo, Eurofiber, Reggefiber, Kabeltex, Rodin, E-Fiber, Fiber NH, Glasvezel Buitenaf.

Aanbieders

Wie in Noord-Holland buiten stad of dorp woont en een beroerde of geen internetverbinding heeft, struikelt in sommige gebieden bijkans over de aanbieders.
    ,,Wat wij constateren is dat commerciële partijen ’witte’ vlekken, waar haast uit wanhoop particuliere glasvezelinitiatieven zijn ontstaan, aanvankelijk links hebben laten liggen. En zich ineens op diezelfde markt storten, zodra blijkt dat daar toch voldoende animo bestaat’’, stelt Jurriën Baretta, bestuurslid van Coöperatie Veenglas.

Lobbywerk

Dat bewonersproject in Veenhuizen, nabij Heerhugowaard, is na vier jaar lobbywerk onlangs gestart met het leggen van breedbandkabel naar 160 huishoudens. In eigen beheer, met eigen geld.
    Vrijwel gelijktijdig zette Fiber NH in dezelfde buurt de schop voor glasvezel in de grond.
    Nadat het eerder E-Fiber niet was gelukt Veenhuizen te ’beglazen’, toonde geen enkel ander kabelbedrijf interesse. Totdat Veenglas met succes aan de weg timmerde.
    ,,Stel dat wij helemaal niks hadden gedaan. Dan hadden we het nu nog met het ouderwetse kopernet moeten doen, dat door heel Nederland ligt.’’

Verwarring

,,Doordat er nu breedband komt, is dat kopernet ineens waardeloos. En doet zich het merkwaardige verschijnsel voor dat plotseling een commerciële partij opduikt. Die werft ook zieltjes, waardoor bewoners die zich bij ons hebben aangesloten toch in verwarring raken.’’
    Dat meerdere partijen actief zijn in hetzelfde gebied is toegestaan: overheden als gemeenten, provincie en waterschap moeten aangevraagde Telecomvergunningen verstrekken, mits die aan de voorwaarden voldoen.

Opengebroken

Zij kunnen hooguit een coördinerende rol vervullen. Zodat een weg in korte tijd niet meerdere malen hoeft te worden opengebroken en er geen onnodige verkeershinder ontstaat.
    Baretta stelt dat er in Veenhuizen sinds er twee kabelaars actief zijn ’spelletjes worden gespeeld’.
    ,,Er worden dingen over Veenglas verteld, die niet kloppen. Bijvoorbeeld dat de kabel die Fiber NH legt door ons wordt gehuurd.’’

Intimidatie

Ook zou zijn gegraven op particulier terrein. ,,In de hoop dat, als die kabel er eenmaal ligt, de eigenaar niet onder aansluiting uit kan. Dat riekt naar intimidatie.’’
    Fiber NH, dat in heel Noord-Holland voet aan de grond probeert te krijgen en daarin met name in West-Friesland slaagt, ligt in Hollands Kroon (1650 adressen), Schagen en Den Helder (1850 tot 1950 aansluitingen) ook met een ’concurrent’ overhoop: het Texelse Kabeltex.
    Alexander op de Weegh, ooit mede-initiatiefnemer van Coöperatie Breedband Hollands Kroon en nu projectleider bij Kabeltex, rept van ’cowboys op een wilde markt’.

Dwarsbomen

,,Juridisch gaat niemand buiten zijn boekje; ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zo wordt getracht initiatieven te dwarsbomen’’, stelt hij.
    ,,Twee glasvezelnetwerken in hetzelfde gebied is niet rendabel. Als een partij tot aanleg overgaat, kiest de ander meestal eieren voor zijn geld. Nu komen commerciëlen in stelling als ze zien dat een lokaal initiatief succes heeft. Dat is elkaar vliegen afvangen.’’

’Groene hand’

Daarbij heeft er volgens Op de Weegh ’alle schijn van dat de groene hand van KPN een vinger in de pap heeft’.
    ,,Fiber NH werkt met Solcon als provider, een volle dochter van KPN. Dat wil geen terrein verliezen.’’
    Wegens oneerlijke bevoordeling heeft Fiber NH een procedure aangespannen tegen de provinciale garantstelling van ruim 12 miljoen euro aan Coöperatie Breedband Hollands Kroon.
    Sindsdien doen in de Noordkop geruchten de ronde dat Kabeltex geen vergunning heeft en de financiering niet rond is.
    Het Texelse bedrijf heeft Fiber NH daarop officieel gesommeerd geen ’feitelijke desinformatie’ meer te verspreiden.

Verdachtmakingen

Niet overal in de Noord-Hollandse glasvezelwereld is het ’oorlog’: Breedband Alkmaar Buiten (675 huishoudens) heeft juist de krachten met Fiber NH gebundeld, nadat zich voldoende deelnemers hebben aangemeld.
    Fiber NH-directeur André Doggen kan weinig met de verdachtmakingen; hij spreekt van een ’vrije markt’.
    ,,Jammer dat het zo moet, die geluiden komen niet van onze medewerkers af. Daar steekt in mijn handen voor in het vuur. Ik kan er weinig mee, wij richten ons op onze eigen activiteiten.’’
    Hij ontkent niet dat zijn bedrijf is verbonden aan Solcon, dat zeer actief is geworden en aan klantbehoud van KPN werkt.

Ommezwaai

,,Wij zijn een op zichzelf staande onderneming. De inmenging van grote telecompartijen is in mijn ogen juist een ommezwaai in positieve zin. Waar zij zich eerst niet om buitengebieden bekommerden, is dat anders geworden. Dat lijkt mij juist welkome en gezonde concurrentie, in het belang van de consument.’’
    Noordhollands Dagblad