Heerhugowaarders uitgenodigd op eerste vergadering Commissie Meespraak over gemeentezaken

• vrijdag 12 april 2019
  • Heerhugowaard - Iedere oprecht betrokken Heerhugowaarder heeft de datum al in de agenda staan: 16 april, een historische mijlpaal in de ’democratische vernieuwing’: de eerste vergadering van de commissie ’Meespraak en Communicatie’.

Gerard van Engelen 12-4-2019

Jolanda van Ling.

Wat gaat dat voor planologische aardverschuiving veroorzaken? En wat zijn de spelregels voor meespraak? Een gesprek met de commissie-top: Jolanda van Ling (voorzitter), Annette Valent (coördinator) en Karin Hannink (griffie).
    Wat is het verschil tussen inspraak en meespraak?
    Karin Hannink: „Wat wij met meespraak bedoelen is dat we samen met inwoners gaan proberen zaken vorm te geven. Je kunt dus vanaf het begin bij nieuw beleid betrokken zijn en met de politiek gezamenlijk in gesprek blijven gaan via de nieuwe commissie.”
    Annette Valent: „Dat gaat dus verder dan de inspraak die wij nu kennen: maximaal vijf minuten iets over een kant en klaar voorstel aandragen in een commissievergadering en dan maar afwachten wat de politiek daarmee doet. Meespraak is een gezamenlijk gesprek.”
    En hoe gaat dat eruit zien?
    Jolanda van Ling: „Dat moet zich nog ontwikkelen. We zijn een lerende commissie. De eerste bijeenkomst, op 16 april, gaan we werken met sta-tafels.”
    Wordt dat niet onoverzichtelijk?
    Jolanda: „Nee hoor. We gaan gewoon als een normale commissie beginnen en op een gegeven moment wordt er geschorst en dan gaan de negen commissieleden uiteen om bij de verschillende sta-tafels de meningen te peilen. Zo’n sessie duurt ongeveer een kwartier. We hebben de eerste keer ook maar één agendapunt: ’Wat verwacht u van de commissie Meespraak?’ Dat willen we van de inwoners horen.”

Omgekeerd leiderschap

In zijn afscheidsspeech waarschuwde wethouder Gido Oude Kotte de politiek: „We moeten er voor waken dat we indirect de verantwoordelijkheid voor het nemen van onze besluiten bij onze inwoners terugleggen. Dat is het omgekeerde van leiderschap en schaadt de geloofwaardigheid van de politiek.”
    Jolanda: „Het eindbesluit ligt bij de gemeenteraad. En dat blijft zo.”
    Noordhollands Dagblad