Dorpsraad schrikt van komst ruim honderd seizoenswerkers in leeg kantoor in Zwaagdijk-Oost

• maandag 1 april 2019
  • Categorie:
  • Zwaagdijk-Oost -  Het leegstaande kantorencomplex aan de Graanmarkt in Zwaagdijk-Oost biedt plek aan 112 arbeidsmigranten. Dat vindt de nieuwe eigenaar. Nu al is duidelijk dat de dorpsraad fel tegen is.
    Martin Menger 1-4-2019
    Het plan wordt donderdagavond besproken door de politiek. Op dit moment ligt er bij de gemeente Medemblik ook al een principeverzoek voor een logiesgebouw naast het bedrijventerrein WFO, goed voor 85 bedden. De nieuwe aanvraag is gedaan door de eigenaar van het grote kantoorgebouw. Aan de Graanmarkt staan meerdere grote kantoren.
    Als het om de regels gaat, hinkt de gemeente op twee gedachten. Want formeel past een functie als woongebouw niet in het bestemmingsplan - WFO is een bedrijventerrein. Tegelijkertijd voelen de gemeenten in West-Friesland wel de toenemende druk om meer plekken aan te wijzen waar arbeidsmigranten vlotjes kunnen worden gehuisvest.

Spelregels

Om nu een groot kantoor te verbouwen tot logiesgebouw, past volgens B&W weer wel binnen de spelregels voor huisvesting arbeidsmigranten, ’bij leegstaande gebouwen en nieuwbouw bij dorpskernen’.
    Datzelfde beleid is bedoeld om de ’druk’ te verdelen, reden waarom niet meer dan twee grote woongebouwen per dorp zijn toegestaan. Het college vindt dat dit plan wel door de beugel kan: ’dit bedrijventerrein rekenen we niet tot de kern’.
    Dat is geen voorbeeld van heldere regelgeving, moppert Pedro van der Kolk namens de Dorpsraad Zwaagdijk.
    ,,Wij zijn tegen dit plan, omdat het tussen de regels door tot stand moet komen. Andere plannen gaan over tijdelijke huisvesting van werknemers. Dit is een plan voor permanente bewoning.”
    ,,Er is als het om dit item gaat, al voldoende capaciteit in en om onze kern”, aldus Van der Kolk. ,,Nu buigt het college de regels zodanig om, dat men zonder duidelijk beleid dit wil accepteren. Dat zet volgens ons de deur wijd open voor meer speculanten die kantoren snel willen ombouwen.”
    Noordhollands Dagblad

Als het om permanente bewoning gaat, dan mogen niet alleen arbeidsmigranten in aanmerking komen om er te gaan wonen, want dat is niet eerlijk ten opzichte van andere woningzoekenden.

Mensen leren het nooit, ze blijven VVD, CDA, PvdA, CU., D'66 en op de gekkies van Groen Links stemmen. De laatste partij is ook nog eens sterk anti Semitisch, dan krijg je dit soort dingen.