Wat er misging vóór 20 maart 2019

• maandag 25 maart 2019
  • Categorie:
  • Reacties op zege Baudet beschamend en tenenkrommend24-3-2019

De Nederlandse kiezer, die geen randdebiel is, wordt door de gevestigde partijen en in Brussel al jaren geminacht. De verpletterende zege van Thierry Baudet is daarom niet eens zo verwonderlijk. De beschamende en tenenkrommende reacties in talkshows, kranten en cartoons zijn dat wel, schrijft Philip van Tijn.
    In juni 2005 werd in Nederland een referendum gehouden over de zogeheten Europese Grondwet. Ik stemde tegen en behoorde daardoor tot het kleine groepje idioten en randdebielen dat de vooruitgang tegenhield. Aldus Laurens Jan Brinkhorst (D66), de grootste ijdeltuit en meest arrogante betweter van de Haagse politiek in de afgelopen halve eeuw.

Philip van Tijn

Philip van Tijn is bestuurder, toezichthouder en adviseur. Hij schrijft wekelijks op zondag een blog over de acutualiteit.
    Dat groepje domoren bleek 61,5 procent van de kiezers te omvatten, bij een opkomst van 63,3 procent. Dus bijna tweederde stemde tegen, bij een opkomst waarvan je bij Staten- en raadsverkiezingen alleen maar kunt dromen, laat staan bij Europese verkiezingen (standaard minder dan 40 procent; in 1999, het jaar van de invoering van de euro, zelfs 30 procent)!
    Overigens is de wijdverspreide gedachte dat de Nederlandse en de Franse kiezer samen ‘Europa’ om zeep hebben geholpen, onjuist. Op dat moment had nog bijna geen EU-land de Grondwet geratificeerd en in de meeste landen zag het er niet goed uit. Maar één lidstaat tegen was al voldoende (zoals Nederland in zijn eentje de premature toelating van Bulgarije en Roemenië had kunnen tegenhouden).
    Bovendien is Europa helemaal niet om zeep geholpen; de Ruttes van toen vonden allemaal geitenpaadjes waardoor, met drie lettergrepen verschil, die zogenaamde Grondwet er toch kwam. En de Europese Unie is machtiger dan ooit. De mening van de Nederlandse en Franse kiezer (en die van veel andere landen die alleen nog geen kans hadden gehad hun mening te uiten) werd aan de laars gelapt.

Minachting van kiezer en staatsburger

De betekenis van die gebeurtenis kan niet voldoende op waarde worden geschat. Luttele jaren na de moord op Pim Fortuyn kon de Nederlandse staatsburger met zijn duidelijke mening de pot op, zoals dat een decennium later ook gebeurde met het Oekraïne-referendum. De spreekwoordelijke druppel waardoor onder leiding van minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren (D66) het kroonjuweel van D66 in de prullenmand verdween.
    Lees de visie van hoofdredacteur Arendo Joustra
    In de parlementaire democratie die Nederland al 170 jaar is, zijn verkiezingen tot een hinderlijk verschijnsel geworden en eigenlijk ook democratische besluitvorming. Over de energietransitie is geen seconde een ordentelijke discussie in de volksvertegenwoordiging geweest. En of deze nu 1.000 miljard euro kost of ‘maar’ 100 miljard, dit project is door de premier zelf uitgeroepen tot het grootste project na de Wederopbouw.
    Ik denk dat veel mensen absoluut begrijpen dat het niet gratis en misschien deels wel nodig is, maar geen behoefte hebben aan het tekenen van een blanco cheque. Bovendien wil de gewone burger eerst uitgelegd krijgen waarom aan die vreselijke klimaattafels onder leiding van een politicus uit de prehistorie alleen belangengroepen zaten. En waarom we van de ene dag op de andere geheel van het gas af moesten en waarom kernenergie onbespreekbaar is.

Gewone Nederlander is geen randdebiel en wil antwoorden op vragen

De gewone Nederlander, die geen randdebiel is, wil veel meer weten. Waarom duizenden illegalen niet kunnen worden uitgezet, waarom de fraude met sociale uitkeringen niet steviger wordt aangepakt (‘Mag niet van Europa’ is geen antwoord), waarom frauderende Turks-Nederlandse huizenbezitters niet gecontroleerd mogen worden (‘is discriminatie’ is geen antwoord), waarom landen die daar nog lang niet aan toe zijn, worden toegelaten tot de Europese Unie, waarom er zoveel draaideurcriminelen zijn,
    waarom elke zoveel jaar een nieuw kinderpardon plaatsheeft (en 700 kinderen 1.100 blijken te zijn), waarom blokkeerfriezen 200 uur taakstraf krijgen en die draaideur-criminelen 20, waarom de marktwerking in de zorg zo rampzalig is verlopen, waarom volgens officiële cijfers de koopkracht in vijftien jaar met 0 procent is gestegen.
    Het meest vergaande antwoord van politici en commentatoren op al deze vragen is hoe raar die ontevredenheid toch is in een land dat tot de meest welvarende en gelukkige landen op aarde behoort. Maar wat kan dat de burger schelen, dat het in andere landen (nog) slechter is; leuk voor de statistici, maar ik leef hier en ik heb met Nederland te maken, een land waar een filiaal van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan tot de Tweede Kamer is doorgedrongen.
    Vroeger zeiden politici als ze een dreun hadden gekregen: ‘Ons beleid is goed, maar we moeten het beter uitleggen.’ Wat vervolgens nooit gebeurde. Het wordt tijd dat politici dat nu eens waarmaken, nu zo veel kiezers hun vertrouwen verloren lijken te hebben.

Reacties op zege Baudet beschamend en tenenkrommend

Maar ik houd mijn hart vast. De reacties op de verpletterende zege van Baudet en zijn FvD zijn beschamend en tenenkrommend. Tientallen pagina’s in kranten, urenlange bespiegelingen in talkshows, vele cartoons. Maar relatief heel weinig echte pogingen tot duiding, laat staan een aanzet tot een opzet hoe het anders zou moeten.
    Veel verder dan fascisme en herleving van de jaren dertig komen de meeste commentatoren niet, met als dieptepunt een cartoon in de NRC – de krant die ooit het ijkpunt was voor kwaliteitsjournalistiek – waar Baudet is afgebeeld als een machtswellusteling in militaristisch fascistisch uniform.
    Vrijdagavond werd in Utrecht een stille tocht gehouden voor degenen die door een geradicaliseerde moslim vermoord waren. Onder de ruim 10.000 deelnemers ook tal van hoogwaardigheidsbekleders. ‘Indrukwekkend’ was de veel gebezigde omschrijving.

Mars tegen racisme ging over veel, maar niet over neergestoken Joden

Nog geen etmaal later had in Amsterdam de mars tegen het racisme plaats. Natuurlijk kon Amsterdam, de stad van de Dokwerker, niet achterblijven. Bovendien waren, óók deze week, op de Albert Cuypmarkt een Joodse marktkoopman en zijn zoon levensgevaarlijk neergestoken door ook al een geradicaliseerde en ook al ‘verwarde’ moslim. (Deze aanslag werd wat weggemoffeld.)

De jaarlijkse demonstratie was voor Links Nederland dé gelegenheid om zich uit te spreken tegen @thierrybaudet en @geertwilderspvv. Dit deden de demonstranten door walgelijke leuzen te scanderen en haat te zaaien. Kijk zelf maar! https://www.youtube.com/watch?v=XrMTLz4Adu0&t=48s

823 mensen praten hierover

Maar wie dat denkt, begrijpt er niets van: de mars ging helemaal niet daarover; die richtte zich tegen het ‘fascistische gevaar’ van Baudet en in het voorbijgaan voor een verblijfsvergunning voor de ‘ongedocumenteerden’ (Wij zijn hier’) en een ‘inclusief Sinterklaasfeest’. Om juist in deze week Geert Wilders te citeren: ‘Het moet niet gekker worden!’

ELSEVIER

Triest te constateren dat Nederland onder leiding van de extreem linkse Rutte is afgegleden tot een dictatuur. VVD'er Rutte is een extreem linkse dictator geworden in opdracht van zijn vrienden in Brussel. Onvoorstelbaar dat er nog zoveel mensen op die malloot stemmen, zeker last van dementie. Deze man behoort berecht te worden als verrader van het Nederlandse volk zoals ook oorlogsmisdadigers berecht worden.