Monsterzege voor Baudet in Den Helder, FVD ook grootste op Texel

• donderdag 21 maart 2019
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - Forum voor Democratie heeft alles en iedereen achter zich gelaten in Den Helder.

Hedzer Faber 21-3-2019

Bijna een kwart van de Helderse kiezers (24.5%) koos deze PS-verkiezingen voor de partij van Baudet, op grote afstand van VVD (12.3%) en PVV (11.3%).
    De PVV trok vier jaar eerder nog de meeste stemmen in Den Helder. De overige partijen nu: PvdA 9,6%, CDA 8,2%, GroenLinks 6,5%, SP 5,5%, CU 5,5%, D66 4,2%, PvDD 3,9% 50Plus/Pvd Ouderen 3,5%, Ouderenpartij 2,9% en Code Oranje 1,3%.
    Ook op Texel werd FVD de grootste met 19 procent van de stemmen, gevolgd door VVD (16,4%) en GroenLinks (12,1%). Verder: CDA 11,4%, PvdA 9,4%, D66 6,3%, SP 5,8%, PVV 5,2%, CU 4,7%, PvdD 4,4%, 50Plus/Pvd Ouderen 2,1% Ouderenpartij 1,7% en Code Oranje 1,2%.
    In beide gemeenten kregen VVD, CDA, D66, SP en PVV rake klappen ten opzichte van de vorige PS-verkiezingen en wonnen conform het landelijke beeld naast nieuwkomer FVD vooral GroenLinks en Partij voor de Dieren. De islamitische partij Nida en ook Denk speelden deze verkiezingen geen enkele rol van betekenis in Den Helder en op Texel.
    Texel was een van de eerste Noord-Hollandse gemeenten die een verkiezingsuitslag kon melden. Aan het begin van de nacht kwam Den Helder daar bij, van de buurgemeenten Schagen en Hollands Kroon is het dan nog niet duidelijk.
    Noordhollands Dagblad