Kwart Noordkop-stemmers kiest voor ’Forum’

• donderdag 21 maart 2019
  • Categorie:
  • Den Helder - Bijna een kwart van de kiezers in Den Helder en Hollands Kroon heeft bij de Provinciale Statenverkiezingen een stem uitgebracht op Forum voor Democratie. Ook op Texel liet ’FvD’ alles en iedereen achter zich.
    21-3-2019
    Met liefst 24,5 procent van de stemmen was de partij van leider Thierry Baudet de grootste in de marinestad, op grote afstand van VVD (12,3%) en PVV (11,3%). De liberalen maakten een duikeling vanaf 17,1 procent, maar blijven de nummer twee in Den Helder. De PVV was daar vier jaar geleden de grote winnaar met 17,6 procent.
    In Hollands Kroon koos 21,7 procent van de kiezers voor nieuwkomer Forum voor Democratie, dat daarmee een ruime meerderheid haalde. Ook hier moest de VVD behoorlijk inleveren (van 21,8 naar 14,8 procent), maar bleef het runner-up. Ook nummer drie CDA incasseerde een, weliswaar klein, verlies: 14,3 naar 12,5 procent.
    Ook op Texel kwam Forum voor Democratie vanuit het niets naar de koppositie, met negentien procent van de stemmen. Gevolgd door VVD (16,4 procent, was 21,4) en GroenLinks., dat een enorme opmars kende met 12,1 procent van de stemmen. Vier jaar geleden was dat percentage nog 5,4.

Burgemeester Michiel Uitdehaag zegt niet verrast te zijn over de uitslag, omdat Texel bij verkiezingen altijd aansluit bij het landelijke beeld. De gemeente Texel heeft hoge duurzaamheidsambities. Laat een groot deel van de eilandbevolking de gemeente merken daar niet achter te staan door te stemmen op de partij van Baudet, die zich fel tegen klimaatmaatregelen keert? Dat is volgens Uitdehaag niet aan de orde: ,,Het is in het algemeen duidelijk dat stedelingen anders tegen duurzaamheid aankijken dan inwoners van landelijk gebied. In de steden is juist GroenLinks heel belangrijk. Het is ook een van de grootste partijen in de provincie. Het zal een uitdaging worden om een coalitie te vormen. Het beleid heeft vervolgens belangrijke gevolgen voor Texel.’’
    In alle drie de gemeenten zat het opkomstpercentage in de lift: Den Helder (48,7 procent/was 39), Texel (66 om 55,7) en Hollands Kroon (53.8 om 46,6)

Noordhollands Dagblad

Ongeveer 50% heeft gestemd en hiervan heeft ongeveer 25% FvD gestemd.
    Zullen de coalitiepartijen begrijpen wat er aan de hand?

Worden de VVD-ers eindelijk wakker? WEG MET RUTTE!!!!

Een duidelijk signaal dat de massa aan het wakker worden is. De financiële plundering van de gevestigde orde brengt steeds meer leed in gezinnen te weeg. De voorgenomen grootschalige plundering via de klimaatwet dient een halt toe geroepen te worden, anders zal het aantal gezinnen waarin steeds grotere spanningen ontstaan omdat ze het financieel niet meer kunnen bolwerken op mega schaal toenemen. Blijkbaar heeft de gevestigde orde, en vooral groen links niet door wat er daadwerkelijk gaande is in vele gezinnen in de Kop van Noord Holland.