Hans Smits zoekt naar coalitie Noord-Holland met Forum voor Democratie

• maandag 25 maart 2019
  • Hans Smits gaat in de provincie Noord-Holland onderzoeken of een coalitie mogelijk is met daarin Forum voor Democratie.
    Frans van den Berg 25-3-2019

Smits was in 2010 al onderhandelaar voor het Rotterdamse gemeentebestuur.
    De voormalig topambtenaar en topbestuurder bij onder meer Schiphol, Rabobank en Havenbedrijf Rotterdam zit momenteel in het bestuur van Air France/KLM. „Een man met een grote staat van dienst en daarom hebben we hem gevraagd om als informateur te kijken of een coalitie mogelijk is met daarin het Forum voor Democratie”, maakte Johan Dessing bekend tijdens een eerste onderhandelingsronde met alle andere fracties.
    Bij de provinciale verkiezingen is Forum voor Democratie in een klap de grootste partij geworden met negen zetels. Ook GroenLinks won en heeft negen zetels, maar FvD heeft net 700 stemmen meer gekregen. Dus lag bij deze partij het initiatief voor de vorming van een nieuw dagelijks bestuur van de provincie.

Onbekend

Voor alle aanwezigen was lijsttrekker Johan Dessing een onbekend gezicht, omdat hij zich tijdens de campagne nergens heeft laten zien. Geflankeerd door Henk Otten en woordvoerder Jeroen de Vries, kwam hij als laatste maandagmiddag de vergaderzaal binnen. Alle drie de heren in een blauw pak, wit overhemd en blauwe stropdas. In de tafelschikking was Dessing naast Zita Pels van GroenLinks gezet.
    Na een kort voorstelrondje, waarin al meteen kritiek te horen was op de onzichtbaarheid van de partij tijdens de provinciale campagne, stelde Dessing voor om Hans Smits als informateur te benoemen. „Hij is politiek neutraal. Wij willen een open proces voeren en staan open voor samenwerking met iedere partij.”
    Maar Dessing wilde ook van de andere partijen weten of ze met Smits akkoord gaan. En daar ging het mis voor de politiek onervaren voorman. Hij kreeg van vrijwel iedere partij een lading kritiek over zich heen. Partijen die zich opwonden over de standpunten en opmerkingen van Thierry Baudet. „Dat zijn zijn uitspraken. Ik wil niet op de man spelen, ik sluit niemand uit”, verweerde Dessing zich.

Uitwerking

Het grootste probleem is echter dat onduidelijk is wat Forum voor Democratie met Noord-Holland wil. Er is geen uitgewerkt programma, alleen enkele statements zoals een luchthaven op zee en geen nieuwe windmolens en zonneweides. „En kijkt u naar een verbinding tussen de A8 en A9, de Duinpolderweg en woningbouw”, vroeg VVD’er Cees Loggen.
    Volgens Dessing zijn dat allemaal zaken die nog uitgewerkt moeten worden. „Voor het aanstellen van een informateur heeft u onze instemming helemaal niet nodig. Smits kan gewoon beginnen en dan zien we wel of het lukt. Anders staan wij klaar met een eigen onderhandelaar”, liet Pels meteen weten. „We willen wel praten, maar wanneer FvD geen zo duurzaam mogelijke provincie wil, dan zijn we snel klaar.”
    De komende weken zal blijken of Smits partijen bij elkaar kan brengen. Dat resultaat zal weer in een openbare vergadering worden besproken. Eerst worden donderdagavond de Statenleden geïnstalleerd. Daarbij zijn ook Baudet en Nanninga gekozen, maar het is nog onduidelijk of deze Amsterdammers nu ook Statenlid worden.
    Noordhollands Dagblad