Geweldig nieuws: klimaatscepsis neemt toe!

• vrijdag 8 maart 2019
  • Normaal gesproken hebben we maar al te vaak slecht nieuws te melden, maar vandaag is er zowaar iets positiefs voor handen.

Lang leve mannen en ouderen!
    Normaal gesproken hebben we maar al te vaak slecht nieuws te melden, maar vandaag is er zowaar iets positiefs voor handen. Volgens het linkse Algemeen Dagblad zijn er namelijk steeds meer klimaatsceptici in ons land.
    Vond eind 2015 nog twee derde van de Nederlanders dat het kabinet méér moest doen om de uitstoot van broeikasgassen te beperken, nu is dat nog maar 48 procent. De groep die vindt dat het kabinet juist minder moet doen, groeide in die periode van 7 naar 19 procent.
    In een paar jaar tijd zijn dat natuurlijk significante verschuivingen. Sterker nog, je kunt het hebben over een schokkende verschuiving. Van twee derde is het aantal mensen dat zich ‘zorgen maakt’ om het klimaat gedaald tot minder dan de helft, terwijl klimaatsceptici in 2015 nog in de marge opereerden, maar tegenwoordig gewoon een significante minderheid zijn.
    Dit komt ongetwijfeld voor een groot deel door de inzet van partijen en politici als de PVV, Forum voor Democratie, Geert Wilders en Thierry Baudet. En ja, ik denk dat het met name door die laatste komt. Wilders verzette zich al langer hiertegen, maar had weinig impact. Baudet en zijn FVD, daarentegen, lijken al héél snel in staat om het debat te beïnvloeden, wat ongetwijfeld vooral komt doordat zij, anders dan Wilders en de PVV, géén reputatie als ‘holle schreeuwers’ hebben.
    Afijn, het gaat dus ein-de-lijk de goede kant op. Nu hopen dat het allemaal op tijd is zodat we de meeste waanzin-maatregelen van Rutte III alsnog tegen kunnen houden.
    DDS