'Dubbel spoor en fietsroute'

• maandag 25 maart 2019
  • Categorie:
  • Schagen - Extra treinstations tussen Den Helder en Alkmaar maken de treinreis naar Amsterdam langer.
    25-3-2019 Delano Weltevreden

Dat vinden PvdA'ers Pieter Blank (fractievoorzitter Den Helder) en Aukelien Jellema (Statenlid). Zij pleiten voor een verdubbeling van het spoor tussen Den Helder en Alkmaar en een sprinter die alle stations op die route aandoet. Als de intercity vervolgens alleen de grote stations aandoet, zijn reizigers met een uur in Amsterdam en vergroot dat volgens de politici de aantrekkelijkheid van de regio als woongebied.

Jellema: ,,Wij misgunnen niemand een extra station."
    Blank ,,We zitten midden in de energietransitie, de CO2-uitstoot moet omlaag. Uit onderzoek blijkt dat zeventig procent van het autoverkeer ritten betreft die korter zijn dan vijftien kilometer. De helft van de autokosten wordt betaald door de werkgever en zestig procent van de mensen woont binnen fietsbare afstand van het werk. Wij pleiten voor een verdubbeling van het spoor tussen Den Helder en Alkmaar en een snelfietsroute van Julianadorp naar treinstation Den Helder Zuid.  Een snel fietsroute kan vanaf Julianadorp naast het spoortracĂ© lopen. Wat de trein betreft: het wordt nu intercity genoemd, maar het is een stoptrein. Als er bij Zijdewind een station bij komt, betekent dat een langere reistijd tussen Den Helder en Amsterdam. Daarom pleiten we voor een verdubbeling van het spoor tussen Den Helder en Alkmaar. Dan kan er een sprinter worden ingezet die op alle stations stopt. De intercity stopt alleen op grotere stations en is binnen een uur in Amsterdam."

Jellema verwacht verwacht dat de Kop van Noord-Holland een grote rol gaat spelen in het huisvesten van mensen die in de randstad geen betaalbare woning kunnen vinden. Een goed netwerk van duurzame verbindingsroutes zou mensen over de streep kunnen trekken om zich hier te vestigen.

Lobby

De sociaaldemocraten pleiten voor een sterke lobby om de plannen verwezenlijkt te krijgen. Omdat andere provincies willen investeren in de Nedersaksenlijn, denken zĂ­j dat de provincie Noord-Holland nu makkelijker over te halen zijn om dat in deze regio te doen.

Noordhollands Dagblad

Th Moras zei

PvdA'ers Pieter Blank (fractievoorzitter Den Helder) en Aukelien Jellema (Statenlid) pleiten voor een verdubbeling van het spoor tussen Den Helder en Schagen zullen ze waarschijnlijk bedoelen. Een teken dat ze zelf niet weten hoe het spoor als openbaar vervoer geregeld is in Noord Holland.
    Jellema en Blank hebben schijnbaar lak aan de achteruitgang van het openbaar vervoer in de Kop van Noord-Holland waar steeds meer buslijnen worden opgeheven en versobert. Wel wordt een grote rol verwacht dat gaat spelen in het huisvesten van mensen in diverse plaatsen in de Noordkop.
    Mensen die in de randstad geen betaalbare woning kunnen vinden willen een goed netwerk van duurzame verbindingsroutes vanuit de dorpen naar een nabij gelegen station. Om van daaruit met de trein naar hun werkplek in en om de Randstad te gaan. Dat zou mensen uit de afgelegen gebieden over de streep kunnen trekken om zich hier te vestigen. Een verdubbeling van het spoor tussen Den Helder en Schagen zou ook een goede zaak zijn maar dat alleen is geen reden voor mensen om zich hier in de Noordkop te vestigen.

Dekker zei

"Blank ,We zitten midden in de energietransitie, de CO2-uitstoot moet omlaag".
    We mogen van een volksvertegenwoordiger toch verwachten dat, als hij wat roept, het ook hout snijd. Zoals Blank ook zou moeten weten is het CO2 argument geen argument(inmiddels achterhaald). Werknemers worden steeds ouder, de pensioenleeftijd is mede dankzij de PvdA fors opgeschroefd en om dan te gaan roeptoeteren dat ook de ouderen uit de auto en in de trein en op de fiets in weer en wind naar het werk moeten is typisch PvdA.
    Wie de afgelopen Antidiscriminatie demonstratie in Amsterdam van afgelopen zaterdag een beetje heeft gevolgd waarin leden van D'66, Groen Links, PvdA, Dierenpartij en SP de meest smerige leuzen riepen naar andere volksvertegenwoordigers en daar zelfs GEKLEURDE mensen bedreigden en beledigden(hoezo anti discriminatie) begrijpt niet dat er nog fatsoenlijke mensen op dergelijke partijen stemmen.