'Drempels voor burgerinitiatief te laag'

• zaterdag 30 maart 2019
  • Hollands Kroon -  Anna Paulowna - Het is een van de  afspraken in het coalitieakkoord tussen Senioren Hollands kroon, CDA en VVD: er komt een mogelijkheid voor inwoners van Hollands  Kroon om een onderwerp rechtstreeks op de agenda van de gemeenteraad te krijgen.
    Mike Deutekom 30-3-2019

Wat nog niet was afgesproken is aan welke eisen dit burgerinitiatief moet voldoen.

En over dat laatste punt verschillen de drie partijen onderling van mening, zo bleek donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering,

Een deel van de fractie van het CDA en de complete van de VVD vinden de eisen die aan het gemeentelijke burgerinitiatief worden gesteld te laag.

Handtekeningen

In het voorstel waarin inwoners een agendapunt aan de raad mogen voorleggen, stond onder meer dat er minimaal dertig handtekeningen nodig zijn.Daarnaast moet het onderwerp een relatie hebben met de bevoegdheid van de gemeenteraad en geldt er geen leeftijdseis aan de indiener. Een burgerinitiatief over het weren van vliegtuigen boven het grondgebied van Hollands Kroon kan dus niet, maar wel over het al dan niet kappen of planten van bomen in de gemeente.

Deze eisen zijn opgesteld door een commissie met leden van acht partijen. Maar op voorhand niet unaniem, zo bleek. Zo vroeg een deel van de CDA-fractie zich af of het aantal van dertig handtekeningen niet erg laag was.  ,,Iemand die met zijn hele familie in de gemeente woont, kan zo al snel een onderwerp agenderen. Bovendien, hoe zit het met de lokale betrokkenheid? Twee jeugdigen die graag een skatebaan willen in Niedorp kunnen met steun van achtentwintig vrienden uit de rest van de gemeente daar een uitspraak over vragen bij de gemeenteraad, terwijl het onaannemelijk is dat die vrienden uit bijvoorbeeld Anna Paulowna van die baan gebruik gaan maken", gaf fractievoorzitter Sjaak Vriend als voorbeeld.

Bedenkingen

Ook de VVD heeft zijn bedenkingen over het aantal handtekeningen en het ontbreken van een leeftijdsgrens. Fractievoorzitter Erik Annaert zag liever een drempel van 0,5 procent van het aantal kiesgerechtigden (circa 170 mensen).

De overige raadsleden willen het liefst helemaal geen of hele lage drempels om inwoners de kans te geven met een idee naar de gemeenteraad te stappen. ,,De raad kan immers altijd besluiten om ergens wel of niet aan mee te werken", zei Sylvia Buczynski. "Daarnaast geeft het inwoners die het vertrouwen in de politiek kwijt zijn, de mogelijkheid zelf wat op de agenda van de raad te zetten, zei Maarten Versluis (D66). Vriend zette daar tegenover dat een lage drempel bij indieners juist tot teleurstelling kan leiden als de raad hun -onvoldoende gedragen- idee afwijst.

De raad nam uiteindelijk het voorstel unaniem aan. CDA en VVD wachten de evaluatie in 2021 af om te kijken hoe het huidige burgerinitiatief uitpakt.

Noordhollands Dagblad

Hollands Kroon geeft de inwoners het idee dat ze nog iets te vertellen hebben.
    Ieder initiatief van welke inwoner dan ook is bij voorbaat gedoemd te mislukken, de anti democraten van dit college hebben geen behoefte aan inmenging van het klootjesvolk.

Er wordt zeker niet naar de inwoners geluisterd en met (s)linkse spelletjes
    word er in de buurtschap de Moerbeek met 100 inwoners een arbeidsmigranten invasie ontwikkeld zonder enige inspraak van de omwonenden.
    Tijd voor een democratische gemeente met het Forum van democratie.

Ik vraag me af waarom CDA en VVD zo bang voor de inwoners zijn. Ze hebben zelf in het coalitieakkoord gezet dat er de burger heel belangrijk vinden en dat ze ons bij alles zullen betrekken. Daar heb ik nog niets van gemerkt.

Het getuigt van weinig vertrouwen in de inwoners dat cda-heer Vriend ervan uitgaat dat zij met onvoldoende gedragen ideeën zullen komen. Denkt hij dat wij achterlijk zijn of zo?

Meneer Vriend van 't CDA verbeeld z'n eigen zoals bekend nog heel wat.
    Alleen vergeet hij dat hij ook maar een dood gewone inwoner van Hollands Kroon is. Alleen is hij in de raad gekozen om de belangen van deze mensen te behartigen en dat begrijpt hij kennelijk niet, of hij wil dat domweg niet begrijpen?

Burgers zijn geen Mensen! Een burger is een privaatrechtelijk juridisch instrument van een publiekrechtelijk mens in private handel, zie art 1:1 Burgelijk Wetboek,voor wie nog niet begrepen had wat het verschil is en wat het recht dan van een mens of een burger is. Blijkbaar hebben raadsleden daar nog een cursus voor nodig omdat verschil te leren kennen.