’Alle partijen Bergen zijn over schaduw heen gestapt’

• vrijdag 22 maart 2019
  • Categorie:
  • Bergen - Formateur Hans Huibers noemde het donderdagavond het wonder van Bergen: ,,Alle partijen in Bergen zijn over hun eigen schaduw heen gestapt.’’ Wel zijn de vier ’hete hangijzers’ weer terug op de agenda om te worden uitgevoerd.
    Matthie Bergman 22-3-2019
    Wat een jaar geleden na de gemeenteraadsverkiezingen niet lukte, namelijk een raadsbrede coalitie vormen, werd gisteren min of meer alsnog werkelijkheid. Een nieuwe coalitieprogramma, ’Nieuw vertrouwen’, werd door zeven partijen in de gemeenteraad ondertekend. Raadslid Meijs de Jongh van Gemeentebelangen Code Oranje zette eveneens haar handtekening eronder, zij het op persoonlijke titel.
    Het nieuwe akkoord besteedt inderdaad veel aandacht aan het terugwinnen van het onderlinge vertrouwen binnen het bestuur en het vertrouwen van de bevolking, waaraan hard gewerkt zal worden.
    Daarom ook wil de coalitie meer mogelijkheden creëren om de burgers bij het beleid te betrekken.

Hete hangijzers

De partijen zijn het ook eens geworden over de vier hete hangijzers in Bergen. Waar de huidige coalitie die wilde schrappen, staan bij de nieuwe coalitie die dinsdagavond tijdens een extra raadsvergadering een feit zal worden, weer op de agenda.
    Huibers, die bewust niet sprake van hete hangijzers, meldde dat het vertrekpunt is de besluiten zoals die door een meerderheid van de raad zijn genomen.
    De kwesties van De 7 Dorpelingen en de voetbalfusielocatie liggen bij de Raad van State en het oordeel van die raad zal worden gerespecteerd, aldus Huibers.
    Wel wil de nieuwe coalitie het tweede fietspad langs de Eeuwigelaan realiseren. De nieuwe sporthal op het Watertorenterrein zijn niet worden verplaatst.
    Veel aandacht ook voor woningbouw. De coalitie wil van de 16.000 woningen die de regio Alkmaar nieuw moet bouwen, er negenhonderd voor haar rekening nemen. Een van de locaties is het Adelbert-terrein in Egmond-Binnen. Andere zijn Bergen-Oost en Bregdorp/Catrijp.
    Schoorl krijgt eveneens veel aandacht. De ondernemersvereniging Duindorp en Schoorl Community mogen plannen uitvoeren. ,,Scheefgroei in aandacht en geld zal worden rechtgezet.’’
    Burgemeester Hetty Hafkamp hield het voor mogelijk, dat de burgers met argusorgen naar de nieuwe coalitie kijken: ,,Maar wij willen veel besluiten nemen, het vertrouwen weer laten zien. Er leeft een enorme wens in de raad om met elkaar de schouders er weer onder te zetten.’’
    Lees het formatieakkoord via de website van de gemeente Bergen.

Noordhollands Dagblad