Alkmaarse wijk naar Eerste Kamer om te protesteren tegen verplicht vervangen asbestdaken

• maandag 25 maart 2019
  • Categorie: , ,
  • Alkmaar - Bewoners van de Houtenhuizenbuurt in Alkmaar-Noord bieden dinsdag een petitie aan in de Eerste Kamer tegen de Asbestwet die daar wordt behandeld.
    Gert van der Maten 25-3-2019
    De wet bepaalt dat per 1 januari 2025 alle asbestdaken in Nederland moeten zijn verwijderd. De 72 houtskeletbouwwoningen in de wijk zijn allemaal bedekt met asbesthoudende leien. Het verwijderen komt voor rekening van de bewoners zelf. Die schatten de kosten op 20 à 30.000 euro per huishouden.
    De petitie is geen exclusieve Alkmaarse zaak. De wijk sluit zich aan bij protesten tegen de wet uit het hele land. Actiegroepen zitten behalve in Alkmaar onder meer ook in Deventer en Dordrecht. Gezamenlijk wijzen ze de Senaat er op dat er geen enkele regie bestaat voor de grote operatie die de asbestverwijdering gaat zijn. Ook is er volgens de actievoerders geen financiële regeling.
    David van Wijk, woordvoerder van de Alkmaarse bewoners, vindt dat de Tweede Kamer zomaar een besluit ’de samenleving heeft ingeslingerd’. Gemeenten zijn met de kwestie opgescheept en die moeten de handhaving gaan doen. Hij wijst er op dat gemeenten en huiseigenaren hier samen optrekken. Zowel de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de vereniging Eigen Huis hebben zich tegen de wet gekeerd.

Pennenstreek

Van Wijk vindt het opvallend dat de Tweede Kamer de asbestwet ’met een pennenstreek’ zonder behandeling bijna unaniem heeft goedgekeurd, maar dat de Eerste Kamer zorgvuldig uitpluist wat de consequenties zijn. Uit dat verschil put hij hoop dat het nog van een afstel komt.
    De Eerste Kamer beslist dinsdag nog niets. De senatoren zijn zich nog aan het informeren. De zitting van dinsdag is een technische briefing. Op de website van de Senaat is te lezen dat de Eerste Kamer, die op 11 juni een nieuwe samenstelling krijgt, er aan hecht om nog voor die wissel de kwestie te behandelen.
    Noordhollands Dagblad