Actiegroepen willen ingrijpen minister in Bergen

• dinsdag 5 maart 2019
  • Categorie:
  • Bergen - Vier actiegroepen uit de gemeente Bergen hebben drie weken geleden in een vertrouwelijke brief minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken gevraagd in te grijpen in de ’politieke en bestuurlijke crisis’ in Bergen.
    Matthie Bergman 5-3-2019

De vier besloten maandag hiermee alsnog naar buiten te komen omdat de minister tot op heden niet heeft gereageerd.
    De vier groepen zijn de initiatiefgroep Geen Ballen maar Bollen uit Egmond, de stichting Mooier Bergen, de initiatiefgroep Ontwikkeling Watertorenterrein uit Egmond aan zee en de Initiatiefgroep Delversduin uit Egmond aan den Hoef.

’Fragmentatie’

De vier stellen in hun brief: ,,Op diverse momenten en op verschillende manieren is geprobeerd constructief met de gemeente samen te werken. Maar telkens tekent zich een patroon af van gebrek aan democratie, integriteit, luisteren naar elkaar en samenwerken.
    De burgemeester is helaas niet in staat groepen nader tot elkaar te brengen. Integendeel, er is in de afgelopen jaren steeds meer fragmentatie binnen onze gemeente ontstaan. Een zeer zorgelijke situatie.’’
    De vier stellen verder: ,,Wij hebben steeds het idee tegen een muur van onwil, gebrek aan transparantie, onbehoorlijk bestuur aan te lopen. De onrust in onze gemeente wordt steeds groter en de sfeer steeds grimmiger. Ambtenaren willen niet meer in onze gemeente werken. Er heerst een angstcultuur en zo zijn er nog veel meer punten op te noemen. Verder lijkt onze gemeente een abonnement te hebben bij de Raad van State. Alleen van democratie, integriteit en samenwerken met alle partijen is niets merken.’’
    De vier vragen om een onderhoud met de minister om te zorgen dat Bergen een bestuur krijgt ’waar integriteit, betrouwbaarheid en openheid in woord en daad beleden wordt.’
    Noordhollands Dagblad

Gelukkig zijn die arme Bergenaren wel snel van wethouder Westerkamp bevrijd.