VVD-lijsttrekker Cees Loggen: ’Geen Almere in de polder bouwen’

• woensdag 27 februari 2019
  • Categorie: , ,
  • Alkmaar - In de Noord-Hollandse weilanden zal niet een nieuw Almere worden gebouwd. Die toezegging deed VVD-lijsttrekker Cees Loggen tijdens een lijsttrekkersdebat in Alkmaar. Wel is de VVD één van de weinige partijen die in het buitengebied wil bouwen.
    Roel van Leeuwen 27-2-2019
    Het debat in Alkmaar stond in het teken van de regio Noord-Holland boven Amsterdam, ofwel het deel van de provincie boven de lijn Castricum, Uitgeest en Hoorn. Een gebied waar volgens de Alkmaarse burgemeester Piet Bruinooge - mede-initiatiefnemer van het debat - grote kansen liggen. ,,In het gebied wonen 650.000 mensen dat is meer dan in Groningen, Friesland of Drenthe. We hebben veel te bieden.’’
    Bruinooge doelde onder meer op de ontwikkelingen in de haven van Den Helder, de bedrijvigheid in de Wieringermeer en op de ambitie van Alkmaar om een belangrijke rol te spelen in de energietransitie. Maar dan moeten er in de regio wel voldoende mensen kunnen wonen en moet de regio beter bereikbaar worden, vond hij.

Vanaf de zijlijn

Zeven partijen waren uitgenodigd voor het debat. De PVV had voor de uitnodiging bedankt. Lijsttrekkers van de Partij voor de Dieren, Code Oranje en 50Plus hadden graag meegedaan, maar mochten niet en moesten vanaf de zijlijn toekijken.
    De woordvoerders die wel met elkaar in debat mochten, verschilden nauwelijks met elkaar van mening over de vraag of er in Noord-Holland boven Amsterdam veel woningen bij moeten komen. Wel was er discussie over de vraag waar die woningen moeten komen.
    Volgens CDA en VVD kan een deel van de woningen best in het buitengebied aan de rand van dorpen en steden worden gebouwd. ,,We moeten in Noord-Holland tot 2040 230.000 woningen bouwen dat lossen we niet binnenstedelijk op’’, vond Loggen.

Veel duurder

Ook volgens CDA’er Jaap Bond kan niet alles binnenstedelijk. ,,Vergeet niet dat dit veel duurder is.’’ Hij zei zich erover te verbazen dat sommige pagina’s de weilanden wel vol willen zetten met zonnepanelen maar moeilijk doen over een paar huizen in het buitengebied.
    Lijsttrekker Zita Pels van GroenLinks stelde dat de ruimte schaars is en dat uit onderzoek is gebleken dat er voldoende binnenstedelijke locaties zijn. Een standpunt dat werd gedeeld door Anna de Groot van de SP. Zij wees erop dat ook de Alkmaarse burgemeester had aangegeven dat er binnenstedelijk ruimte is voor 40.000 woningen. Volgens Amelie Strens (D66) heeft binnenstedelijk bouwen als voordeel dat er kan worden geprofiteerd van de bestaande infrastructuur en een goed openbaar vervoer.
    De Partij voor de Arbeid wil alleen bouwen in ’de rafelranden’ van dorpen en steden als er puur voor de lokale behoefte wordt gebouwd. Volgens lijsttrekker Adnan Tekin moeten gemeenten dit wel kunnen onderbouwen.
    In het debat waarin ook gediscussieerd werd over windenergie op land en over de Pallas reactor, gaven de drie linkse partijen aan dat er vooral sociaal moet worden gebouwd. Dit schoot Cees Loggen in het verkeerde keelgat. ,,Er zijn drie landen in de wereld die uitblinken in sociale woningbouw. Dat zijn Noord-Korea, Cuba en Nederland. Je moet niet alleen sociaal bouwen, maar mensen ook kans bieden op een wooncarrière.’’

Noordhollands Dagblad

Jan zei

Waarom loopt de PvdA met het hoofd in de wolken op dit dossier? Alleen in de grote steden het tekort aan woningen opvangen is onhaalbaar. En de behoefte is er in de Noordkop ook! Hier moet toch gewoon consensus over zijn tussen de grote bestuurderspartijen. Laat GroenLinks en de Partij voor de Dieren maar tegen zijn, dat is genoeg.

De Noordkop weet niet eens hoeveel woningen er hier nodig zijn. Is niet onderzocht. In het wilde weg gaan bouwen is niet zo slim. Er is bijna geen openbaar vervoer, dus waarom zouden mensen hier willen wonen?

Jan zei

Er zijn ook nog mensen die niet met het openbaar vervoer gaan......... en voor wie een huis in de grote stad onbetaalbaar is geworden. Plus heel wat mensen die hier al wonen maar geen huis voor zichzelf kunnen bemachtigen omdat er teweinig gebouwd mag worden.

Dekker zei

Zou het kunnen dat het tekort aan woningen mede de schuld is van de PvdA?
    Ook de VVD en de andere partijen op een tweetal na hebben er schuld aan, immers door dag in dag uit mensen uit andere landen en culturen te importeren zijn ook die partijen schuldig aan het tekort aan woningen.
    De toezeggingen van Cees Loggen hebben geen enkele waarde, immers de VVD is een partij geworden van leugenaars en oplichters waarvan Rutte het schoolvoorbeeld is van een pathologische leugenaar.

Vvd, Cda, Pvda en D66 zijn coalitie partijen in de prov staten. Zij bepalen al jarenlang dat er hier zo weinig huizen gebouwd mogen worden. Dat klopt niet met wat ze vier jaar geleden en nu weer als verkiezingsbeloftes roepen.
    Maakt niet uit, want woningbouwverenigingen mogen al jaren veel meer woningen bouwen dan ze doen.