'Vormfout? Gemeente deed rond boetes alles fout'

• zaterdag 9 februari 2019
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Het is volledig terecht dat de 70.000 euro aan bestuurlijke boetes voor het Wapen van Holland zijn geschrapt.

Mike Deutekom 9-2-2019

"De gemeente gooit het op een vormfout, maar ze zaten volkomen mis", zegt bestuursrechtsadvocaat Vera Platteeuw, die namens Koos Nuijens van het Polderse cafe de boetes via de bezwaarschriftencommissie aanvocht.

Tien mille

De gemeente Hollands Kroon had Nuijens boetes opgelegd voor onder meer te vroeg opbouwen van de feesttent, het niet afsluiten van de wegen rond het cafe voor het verkeer, te laat muziek draaien, het ontbreken van watertappunten voor het publiek, het niet tellen van bezoekers en het  ontbreken van preventief informatie op de kans op gehoorschade. Per overtreding werd direct een bestuurlijke boete van tien mille opgelegd.

"Dat kan gewoon niet. Het college van burgemeester en wethouders had een 'last onder dwangsom' moeten opleggen. Mijn client heeft vorig jaar de zaak overgenomen van zijn neef maar is een nieuwe eigenaar. Het college heeft nu eventuele overtredingen van de vorige eigenaar aangerekend.
    "Dat kan niet en dat heeft de bezwaarschriftencommissie ook geconstateerd", zegt Platteeuw. Het college van Hollands Kroon legt zich neer bij de conclusie van de commissie.
    "Anders waren we naar de rechter gestapt en hadden we gewonnen Mijn client is net begonnen en heeft dus geen eerdere overtredingen gemaakt."

De gemeente had via een 'last onder dwangsom' een waarschuwing af moeten geven. "Daarmee zijn we de fout in gegaan", laat inmiddels vertrokken burgemeester Jaap Nawijn weten. "Dat is de vormfout die we gemaakt hebben."

Noordhollands Dagblad

Alle betrokken in het strafrecht vervolgen! Daar is genoeg aanleiding voor.

Misschien is het verstandiger om de ambtenaren die deze zaak behandeld hebben te ontslaan en af en toe externe krachten inhuren(geen oud ambtenaren) die kennis van zake hebben. tegenwoordig wordt voor bijna alles externe krachten ingehuurd terwijl er aan het ambtenarenbestand niets veranderd terwijl externen het werk doen.

Er is maar ĂȘĂȘn vormfout en dat is N A W I J N.
    Gelukkig dat deze loser weg is.
    Ik ben toch wel nieuwsgierig waar deze proleet weer opduikt.

Nawijn heb lekker makkelijk praten, heeft die man wel enig idee hoeveel gezondheidsklachten hij heeft veroorzaakt bij hardwerkende ondernemers en hun medewerkers? Figuren als Nawijn slopen de leefbaarheid in Nederland, vandaar dat wij onderweg zijn naar een burgeroorlog als het tij niet gekeerd wordt.