Slow Mill lonkt naar Kooyhaven

• woensdag 27 februari 2019
  • Den Helder - Er komt mogelijk een productiefaciliteit op Kooyhaven voor het opwekken van energie uit golven. Alles hangt af van proeven die nu met de zogeheten Slow Mill worden gedaan in de Waddenzee.
    Casper Duin 27-2-2019
    Natuurlijk houdt Erwin Meijboom van Slow Mill nog een slag om de arm. ,,Eerst maar eens afwachten wat de uitkomst is van de pilot. Wij hebben hoge verwachtingen, maar zeker weten doe je het nooit.’’
    Sinds vorige week drijft de Slow Mill zo’n vier kilometer uit de kust bij De Koog, om daar energie uit de golven te halen. Het bedrijf gelooft in de opwekking van elektriciteit door gebruik te maken van de golven in de zee. Het testexemplaar is acht meter breed en weegt vijftig ton.

Anker

Het anker van het pilotmodel is van beton gemaakt, door Bart Boon uit De Cocksdorp. Meijboom: ,,Het lukte daar niet om op Texel een dok te krijgen, dus is het anker op land gemaakt. En uiteindelijk ook vervoerd. Het grotere model, dat wij hierna hopen te maken, weegt driehonderd ton. Je zult begrijpen dat we die liever in het water maken. Zodat we het met een sleepboot op de gewenste plek kunnen brengen.’’
    Meijboom kwam in zijn zoektocht in Den Helder terecht.
    ,,Ik geloof erin dat Den Helder de thuisbasis van de golfenergie kan worden. Hoe noordelijker je komt, des te beter de golven. ’’

Geschikt

Den Helder is het meest geschikt voor de productie van een groter anker’’, vindt de ondernemer. ,,Ik heb met afgevaardigden van Port of Den Helder gesproken. Er is gewezen op een mogelijke locatie, Kooyhaven. Ik ben gaan kijken en zie daar veel mogelijkheden voor de bouw van onze ankers. Daar kunnen we er tientallen vervaardigen. En via de sluis ben je zo in zee. De bouw van een anker is tijdelijk werk. Qua werkgelegenheid zullen we dan een aantal parttimers nodig hebben.’’
    ,,Slow Mill is geweldig innovatief als je het mij vraagt’’, reageert algemeen directeur Jacoba Bolderheij van Port of Den Helder. ,,Het zou heel mooi zijn als de experimenten en de pilotfase uitwijzen dat dit een succesvolle technologie is. Natuurlijk is het prachtig dat dit bedrijf zijn oog heeft laten vallen op Den Helder als toekomstige thuisbasis.’’
    Kooyhaven zou volgens Bolderheij een prachtige, passende locatie zijn. ,,Het past helemaal bij Port of Den Helder en in de North Sea Energy Gateway van de Kop van Noord-Holland. We wachten de testfase dus af en zijn zeer benieuwd naar de resultaten. We zijn ook met andere bedrijven in gesprek voor vestiging op Kooyhaven . We gaan zien wat de komende periode brengt.’’
    Noordhollands Dagblad

Zie ook: 'Kooyhaven is in paar jaar gevuld'

Dossier Kooyhaven

Sam Kooy zei

Och, och, niets is meer zeker in tegenstelling tot hetgeen de woordvoerders verklaren. Meskers beloofde immers in augustus 2017 (of 2016 ?) dat hij - als verassing - eind september de eerste gegadigde aan die visstek (de Kooyhaven dus) aan de Raad van HK zou oplepelen. En nú ? Zie aldaar. Dit verhaal van de "havenmeester" van Den Helder heeft geen enkel draagvak. Lees daarvoor het artikel.