Evaluatie beleid arbeidsmigranten

• dinsdag 8 januari 2019
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De gemeente Hollands Kroon krijgt nieuw beleid voor de huisvesting'van arbeidsmigranten.
    Mike Deutekom 8-1-2019

Donderdag wordt er door de gemeenteraad beeldvormend over vergaderd. Een groepje raadsleden heeft de afgelopen tijd met ambtenaren en wethouder Theo Groot het huidige beleid in de gemeente geƫvalueerd. Daarbij is gekeken hoe het nu gaat, wat er beter of anders kan en hoe dat straks vorm gegeven kan worden.

In februari wil het college van burgemeester en wethouders dat nieuwe beleid aan de gemeenteraad voorleggen. Fractievoorzitter Liesbeth Vlietstra van D66 was lid van de commissie van raadsleden die het afgelopen beleid onder de loep heeft genomen. ,,We hebben ons vooral vragen gesteld. Willen we bijvoorbeeld doorgaan met het. huisvesten van arbeidsmigranten in de dorpen of moeten we daar anders mee omgaan? Moeten we bedrijven meer ruimte geven om op eigen terrein meer mensen onderdak te geven. Dat soort vragen."

__________________________________________

Werknemers niet langer huisvesten in dorpen.
    __________________________________________

Tijdens de openbare vergadering in de raadszaal in multifunctioneel centrum De Ontmoeting geven ambtenaren en presentatie met feiten en cijfers.Wat is er nodig aan opvangplaatsen, en hoe moeten die er komen, grootschalig of kleinschalig. Het gaat vooral om richting te geven aan het nieuwe beleid, zo laat een gemeentewoordvoerder weten.

Na de presentatie kunnen raadsleden met elkaar in gesprek gaan over het onderwerp.,,Het gaat om het beleid voor de komende vijf jaar. Waarschijnlijk moeten we elkaar jaar voor circa vijftienhonderd mensen die hier tijdelijk -van zes weken tot  een jaar - komen werken, onderdak mogelijk maken. Hoe we dat gaan doen is de vraag waar wij als gemeenteraad uit moeten komen.

Op dit moment mogen er bijvoorbeeld vijfenveertig personeelsleden worden onder gebracht bij een bedrijf. Is dat genoeg of moeten wij daar anders mee omgaan? Bijvoorbeeld kijken naar hoeveel buitenlandse arbeidskrachten zo'n bedrijf nodig heeft? En als er meer ruimte komt bij de bedrijven zelf, wat doe je met de rest van de arbeidsmigranten die daarna overblijft? Breng je die onder in grootschalige hotels net als nu op Agriport wordt gebouwd. Allemaal vragen waar we het over moeten hebben", zegt Vlietstra.

Noordhollands Dagblad

En de buren van zo'n bedrijf. Die zitten met de lasten en het bedrijf en uitzendbureau met de lusten. Zij verdienen eraan.

Goedkope arbeidskrachten uit oost Europa zijn overbodig. Eerst maar eens boeren er toe bewegen dat zij verplicht een X percentage aam Nederlandse werknemers in dienst nemen. Nu worden Nederlandse werknemers gedumpt omdat ze in verhouding t.o.v Oostblokkers teveel kosten.

Veel illegale arbeidsmigranten worden door de boeren op een schandalige manier uitgebuit. Verplichte werkdagen, ook vaak op zaterdag, van 12 uur zijn geen uitzondering bij de vaak zeer gelovige(hypocriete) boeren.
    Het past ook wel in het beleid en de mentaliteit van de Gemeente om de moderne slavendrijvers die veel boeren geworden zijn, te ontzien.
    Natuurlijk ook al omdat wethouder Groot zelf boer is, dus die heeft er alle belang bij en brekebeentje Meskers doet er wel aan mee.

De werkloosheid in Hollands Kroon is heel laag. Er zijn niet genoeg werklozen om de Polen te vervangen. Als ze uit een andere gemeente komen, dan moeten ze ook ergens wonen. Er zijn te veel landbouwbedrijven!

Dekker zei

Laatste anoniem, kunt u dat met cijfers onderbouwen?

Nederland is op de derde plaats binnen de EU terechtgekomen betreffende werkeloosheid wijzen de statistieken uit, dus dat is niet iets om trots op te zijn zeker als wordt meegeteld dat iemand in Nederland niet werkeloos meer is als hij of zij minimaal 1 uur p/w werkt. Zo worden de werkloosheidscijfers opgepoetst en veel mensen geloven het ook nog blijkt uit de vorige anoniem.

Unknown zei

Ik ben een lijst aan het samenstellen voor als er weer voedselschaarste uitbreekt en burgers de boeren smeken om eten, net als een kleine 75 jaar geleden. Willen de mensen die anoniem reageren en de agrarische sector niet echt een warm hart toedragen zich bekend maken, dan worden ze onderaan deze lijst geplaatst.

Unknown, het slaat natuurlijk helemaal nergens op wat u schrijft. De reageerders hebben het hoofdzakelijk over de misstanden tegenover al of niet illegale werknemers die door uw collega boeren worden uitgebuit. Ook het vele gebruik van gif in de landbouw is veel mensen een doorn in het oog. De hardwerkende, zeer sociale boeren van vroeger zijn niet te vergelijken met de subsidie vretende agrariƫrs van tegenwoordig. Om dan bovendien nog te gaan dreigen is een teken van zwakte en aanmerking hebben op mensen die vanwege eventuele sancties van u en uw maten verschoond willen blijven ondertekenen met "anoniem" en dat is gezien de agressie in onze maatschappij tegenwoordig erg verstandig. Bovendien bent u een hypocriet van het zuiverste water als je zelf ondertekent met Unknown.