Druk op ketel voor kleine gasvelden

• zaterdag 5 januari 2019
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - De maatregelen van de overheid om gas te winnen uit kleine velden op de Noordzee stuiten op bureaucratie vindt Jo Peters van de Nogepa, de organisatie van olie- en gasproducenten.
    Arie Booy 5-1-2018
    ,,Ondernemers wachten nog steeds op invoering van de investeringsmaatregel”, zei Peters tijdens een bezoek aan Den Helder. ,,Ik heb begrepen dat ook de Europese Unie hier zijn zegje over wil doen en dat het wel anderhalf jaar kan duren voor de zaak beklonken is.”

Juni

Voor Peters duurt dat allemaal te lang. Het voornemen van de minister van economische zaken om de winning van gas uit kleine velden op de Noordzee financieel aantrekkelijker te maken werd een half jaar geleden, in juni, bekendgemaakt. Peters: ,,We zetten nu druk op de ketel om de investeringsaftrek sneller geregeld te hebben. De aftrek is 25 procent, maar gaat naar 40 procent.”
    Voor offshorehaven Den Helder is het van groot belang dat er meer werk op de Noordzee komt. Ook Den Helder Airport profiteert daarvan mee omdat er weer meer helikoptervluchten nodig zijn.
    Noordhollands Dagblad