Beslissende dag over zonneparken in Schagen

• vrijdag 11 januari 2019
  • Schagen - Voor de toekomst van zonneparken in de gemeente Schagen is het zaterdag 12 januari een belangrijke dag.
    Ed Dekker 11-1-2019

Voor- en tegenstanders van terreinen vol panelen praten met elkaar in het Regius College. De bijeenkomst is besloten.
    De uitkomst van de discussie bepaalt het gemeentelijk beleid, stelt ambtenaar Jacqueline van Rijn. ,,Het resultaat wordt de basis van hoe wij omgaan met zonneparken. Voor de aanleg is veel belangstelling. Welke eisen moeten wij stellen? Onder welke voorwaarden zijn projecten mogelijk? Dat hopen wij na zaterdag te weten.”
    De gemeenteraad stelt het nieuwe beleid vast op 19 februari. Aanvragen voor een vergunning worden daarna beoordeeld.
    Allerlei organisaties praten zaterdag over de voors en tegens van zonneparken. Zoals natuurclubs, Nuon, initiatiefnemers, landbouworganisatie LTO en waterschap. Ook raadsleden en inwoners zijn er, aldus Van Rijn.

De Argumentenfabriek

Deze groepen konden ook een voorbereidende bijeenkomst bijwonen. In december waren er twee. Er zijn toen argumenten voor en tegen verzameld, onder leiding van bureau De Argumentenfabriek.
    Zaterdag nemen deze groepen elk drie mensen extra mee. Ook zij kunnen hun mening geven. Van Rijn over de nieuwe opzet: ,,Er staan nu evenveel voor- en nadelen rond zonneparken op een rijtje. Daar komt zaterdag een eindoordeel uit. Daar gaan wij als gemeente mee verder.”

Bedrijfsdaken

Voorstanders vinden dat er genoeg ruimte is voor zonneparken. Tegenstanders zien meer heil in panelen op daken van bedrijven.

Noordhollands Dagblad

We hebben pas kunnen lezen dat het elektriciteitsnet in Noord Holland de piekspanning, veroorzaakt met gunstig weer(zon en veel wind)door windmolens en zonnepanelen, niet meer aan kan.
    Moet er dan nog over gediscussieerd worden als het technisch gezien onhaalbaar is? De politiek kennende zal er wel beslist worden dat het noodzakelijk is om de Co2 terug te dringen en om de klimaatdoelen te halen, maar dat het hele elektriciteitsnet opgeblazen kan worden is dan weer niet belangrijk. Zo zit de verdoemde politiek tegenwoordig in elkaar.
    De tegenstanders zullen hun verhaal mogen doen maar er zal niet worden geluisterd zoals tegenwoordig gewoon is.

De bijeenkomst is besloten.

Dit zinnetje krijg je toch de kriebels van.

Anoniem 1: je zegt dat je hebt gelezen dat het elektriciteitsnet in Noord-Holland de piekspanning door windmolens en zonnepanelen niet meer aan kan. Dat heb je dan toch niet goed gelezen: dat verhaal gaat over Friesland, Groningen en Drenthe. Als je wilt dat er goed naar tegenstanders geluisterd wordt, moet je zelf eerst ook wel goed lezen.

Laatste anoniem, misschien een foutje mijnerzijds, dat kan maar zet genoeg zonnepanelen en windmolens neer en Noord Holland gaat dezelfde kant op als de door u aangehaalde provincies. Het elektriciteitsnet in Nederland, maar ook de ons omringende landen is niet berekend op zoveel piekspanning. Als we allemaal aan de warmtepomp en de elektrische auto moeten zal dat betekenen dat alle inwoners van Nederland 3x zoveel stroom gaan verbruiken als nu het geval is. Hoe denkt u dat ons net daartegen bestand is? Dat is er niet tegen bestand want er zullen ook nog een paar centrales gebouwd moeten worden om alle warmtepompen en elektrische auto's van stroom te voorzien. Bovendien zal het net voor miljarden gemoderniseerd moeten worden(uiteraard betaald door de burgers). En waar worden de centrales op gestookt willen ze "schoon" zijn? BIJVOORBEELD OP RUSSISCH AARDGAS!!!!
    want niet op teenkool, bruinkool, houtpellets of olie en als het aan de onbenullen ligt, zeker niet op kernenergie.

Van Alphen zei

Anoniem 3, misschien je eerst eens op de hoogte stellen van zaken waar je geen verstand van hebt maar toch wat wil zeggen?
    Dat geldt niet alleen voor de 3 Noordelijke Provincies maar dat geldt voor ALLE Provincies.