’Sloop van monumenten in Hollands Kroon kan zomaar’

• dinsdag 4 december 2018
  • Hollands Kroon - Hippolytushoef - Dirk Reitsma uit Julianadorp is ’klaar’ met Hollands Kroon.
    Ed Dekker  4-12-2018

Als voorzitter van de monumentencommissie van deze gemeente noemt hij de handelwijze van de buren onfatsoenlijk.
    De vroegere topambtenaar van Den Helder voelt zich aan het lijntje gehouden door het college van b en w. „Ondertussen zijn monumentale gebouwen in Hollands Kroon vogelvrij geworden. Dat betekent dat bijvoorbeeld het oude raadhuisje van Winkel zomaar is te verminken. Of kan worden gesloopt.”
    Na de sluiting van het Parfumflessenmuseum stond het eeuwenoude gebouw in Winkel lang te koop. Op 1 december verviel de status van provinciaal monument. Hetzelfde gebeurde met zestien andere objecten in Hollands Kroon. De provincie ziet bescherming steeds meer als een taak van gemeenten.

Onzeker

Bijna overal krijgen afgestoten panden direct de status van gemeentelijk monument. Niet in Hollands Kroon. Het is onduidelijk welk lot waardevolle panden hier wacht. Deze onzekerheid doet Reitsma pijn.
    „Zeker is wél dat de gemeente de eigen monumentencommissie wil opheffen. Per februari 2018, kregen wij vorig jaar te horen. Formeel bestaan wij nog steeds. Drie keer hebben wij het college gevraagd om een gesprek, drie keer hoorden wij niks.”
    In deze situatie voelt Dirk Reitsma zich niet geroepen alarm te slaan over de gebrekkige aandacht van Hollands Kroon voor tastbare rijkdommen uit het verleden. Dat doet wel het Cuypersgenootschap. Deze landelijke stichting richt zich op behoud van cultuurgoed uit de negentiende en twintigste eeuw.
    Sinds 2015 ruziet de organisatie met Hollands Kroon over het monumentenbeleid. „Over het ontbreken daarvan”, klaagt secretaris Leo Dubbelaar. Het Cuypersgenootschap voelt zich aan het lijntje gehouden. „De gemeente rept al enige tijd over het opstellen van een monumentenbeleid. Maar het is nog weinig concreet”, aldus Dubbelaar.
    In de politiek klinkt steeds vaker kritiek. Raadslid Lilian Peters van GroenLinks komt opnieuw met vragen. „Nu zeventien monumenten vogelvrij zijn, kan het ergste gebeuren.”

Rechtbank

Om vier andere karakteristieke panden te beschermen, sleepte ’Cuypers’ Hollands Kroon voor de rechter. Dit betreft het vroegere raadhuis van Wieringermeer, het oude postkantoor in Hippolytushoef, het voormalige gemaal Schagerkogge in Kolhorn en de oude brandweerkazerne in Wieringerwerf.
    Vorige maand bepaalde de rechtbank dat de gemeente snel moet beslissen over het verzoek van het genootschap. Kort voor deze uitspraak kondigden B en W aan de aanvraag af te wijzen. Hiertegen heeft ’Cuypers’ een bezwaarschrift ingediend. Ook liet de gemeente weten in zee te gaan met de organisatie Mooi Noord-Holland als adviesorgaan voor monumentale panden.

Joop Crouwel

Valentine en Kenneth Stamp uit Hippolytushoef zijn verbaasd dat hun huis ’nog steeds’ geen monument is. „Het postkantoor verdient bescherming. Zoals voor de meeste creaties van architect Joop Crouwel geldt. Hij deed veel voor de PTT.”

Noordhollands Dagblad