Rechter vonnist over geloofwaardigheid Bergen

• zondag 9 december 2018
  • Categorie: , ,

• Bergen - De bestuursrechter in Alkmaar gaat zich buigen over de vraag of het gemeentebestuur van Bergen geloofwaardig is.
    9-12-2018 Matthie Bergman
    Dit verklaarde hij donderdag tijdens de zitting van de zaak van de Stichting Mooier Bergen tegen de gemeente.
    De stichting is maker van het plan ’In Harmonie’ voor het centrum van Bergen. De gemeente koos voor het plan De 7 Dorpelingen.
    De stichting had de zaak aangespannen omdat zij twee beroepen op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) bij de gemeente had ingediend, maar niet alle stukken kreeg die de gemeente in haar ogen had moeten geven.
    De gemeente verklaarde onder meer geen notulen of verslagen van de projectgroep Mooi Bergen 2.0 te kunnen leveren omdat die niet zouden zijn gemaakt.
    De stichting wijst er echter op dat in mails van de gemeente wel te lezen valt dat er besluitenlijsten zijn gemaakt en agenda’s. Die heeft de stichting ook niet gehad. Het standpunt van de gemeente dat er geen notulen zijn, noemt de stichting dan ook ongeloofwaardig.
    Op een vraag van de rechter antwoordde de advocaat van de gemeente dat in die projectgroep tussen de vijf en de tien leden zaten. ,,Bij die leden is navraag gedaan, maar zij hebben ook niets op papier staan. Als zij al aantekeningen hadden gemaakt, dan hebben ze die later weggegooid.’’
    De stichting heeft op basis van de Wob wel mails uit de back-up van de gemeente gekregen, maar met de mededeling dat die niet volledig zijn.
    RenĂ© Meijer van de stichting: ,,Ons viel op dat er in de dagen voor het besluit van de gemeenteraad over dit project geen enkel mailverkeer was tussen de wethouder en de projectleider. Ik vind ook dat ongeloofwaardig. Ook dat het collegevoorstel en twee maanden later het raadsvoorstel identiek zijn, terwijl er twee commissievergaderingen tussen zaten, bevreemdt ons.’’ De rechter: ,,Ik moet bekijken of ik beide punten ook ongeloofwaardig vindt.’’
    Uitspraak 17 januari.
    Noodhollnds Dagblad

Westerkamp als wethouder (ex-wethouder Hollands Kroon) zit daar in B&W; toeval?

Was de gemeente Bergen ook eerder al in het nieuws over dubieuze voorvallen m.b.o. een Wethouder.
    Het geeft maar weer eens aan dat ook de gemeentelijke politiek niet te vertrouwen is. Niet vreemd, de landelijke politiek is exact het zelfde bezig en wordt steeds erger.

Klopt het dat Frits Westerkamp hiervoor de verantwoordelijke wethouder is?

Het lijkt daar Hollands Kroon wel, sterker nog, dit soort zaken zijn gemeengoed geworden in Nederland. Democratie??

De Fransen hebben het bedrog van de bestuurlijke elite beter begrepen, die willen de bezem er rigoureus doorheen halen, Hollanders zijn daar te laf voor.

Rechtbank = Staat. Trias politica is in de EU opgeheven.

Opmaat tot dictatuur en de domme Hollander vindt het wel best.