Raad blijft bij keuze voor RTV Noordkop als omroep

• dinsdag 18 december 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - RTV Noordkop blijft de lokale omroep in de gemeente Hollands Kroon.
    Mike Deutekom 18-12-2018

De gemeenteraad stemde dinsdagavond in met het lijstje namen die samen het ’programma-beleidsbepalend orgaan’ van de omroep vormen. Het Commissariaat voor de Media had om die aanvullende informatie gevraagd.
    De gemeenteraad heeft in februari van dit jaar al voor RTV Noordkop gekozen boven Schagen FM, die toen een poging deed om de zendmachtiging in Hollands Kroon over te nemen.
    Hoewel verschillende fracties destijds op beide zenders wel wat hadden aan te merken, kreeg RTV Noordkop als ’eigen’ lokale omroep de voorkeur boven het ’professionelere’ maar - door de gemeente Schagen - ook veel ruimhartiger gesubsidieerde Schagen FM. Wel kreeg RTV Noordkop toen een lijstje eisen mee van de gemeenteraad waaraan ze moeten voldoen om ook in de toekomst aanspraak op subsidie te kunnen maken. Zo moet de nieuwsvoorziening de hele gemeente gaan beslaan en moet er een poging worden gedaan om - naast met omroep LOS in Den Helder - ook met Schagen FM tot samenwerking te komen.
    Een aantal fracties in de gemeenteraad ziet bij RTV Noordkop in de afgelopen maanden weinig voortgang wat betreft dat lijstje met eisen. De PvdA, ChristenUnie en VVD probeerden daarom aan het besluit van februari te morrelen. Maar na de toezegging van burgemeester Nawijn dat hij als portefeuillehouder met zijn collega’s in Den Helder en Schagen gaat praten om als bemiddelaars op te treden tussen de omroepen, ging de VVD alsnog overstag. Daarmee ging de meerderheid van de raad akkoord.

Noordhollnds Dagblad

Gelukkig voor het College en de Raadsleden van Hollands Kroon dat vast gehouden blijft worden aan RTV Noordkop want dat zijn ze gegarandeerd van positief nieuws ook als er geen positief nieuws te melden is.
    Zo help je elkaar tenslotte, ook als het in het nadeel van de burgers is.

Mr. X zei

Nawijn is, wat je ook van hem zeggen kan, tot de laatste snik consequent. En wel de zin van consequente burgerhater.