Plan voor groot Polenhotel tussen Nieuwe Niedorp en ’t Veld

• woensdag 26 december 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Nieuwe Niedorp - Uitzendbureau Agro Star wil tweehonderd arbeidsmigranten huisvesten in een nieuw complex aan de Westerweg tussen Nieuwe Niedorp en ’t Veld.
    Ed Dekker 25-12-2018

Dit ’Polenhotel’ moet komen op de plek van een leegstaande boerderij.
    Agro Star houdt eind januari een informatieavond. Een groep van meer dan vijftig gezinnen uit beide dorpen reageert verontrust op het plan. Onzeker is nog of Hollands Kroon vergunning geeft voor de bouw van honderd kamers in de polder. De gemeenteraad beslist op 10 januari over het toestaan van dergelijk grootschalige projecten.

Neventak

Daarna wordt het plan van Agro Star afzonderlijk beoordeeld. Het uitzendbureau is een neventak van tuindersbedrijf A.S. de Boer in ’t Veld.
    Volgens John de Boer zal ’het merendeel’ van de buitenlandse werknemers aan de slag gaan bij bedrijven in Hollands Kroon ’en aangrenzende gemeenten’. Hij verwacht zelfs dat ’minimaal een derde’ op de fiets naar het werk zal gaan.

Woonwijk

De verontruste bewoners vrezen juist veel verkeersoverlast in de beide dorpen. ,,Met tweehonderd personen praat je over een complete woonwijk”, zegt woordvoerster Ria Luten uit Nieuwe Niedorp.
    ,,De wegen zijn daar niet op berekend’’, stelt zij. ,,Wij zijn sowieso bang voor extra drukte op de Dorpsstraat in Nieuwe Niedorp en de Rijdersstraat in ’t Veld. Dit complex is te groot voor deze plek.”
    Wethouder Theo Meskers spreekt van een ’zorgvuldig uitgewerkt plan van hoog niveau’. ,,Het college heeft dit plan nog niet beoordeeld. Eerst moet de raad zich uitspreken over de algemene lijn en randvoorwaarden. Daarna gaan we verder.”

Besparen

Meskers wijst op de druk om arbeidsmigranten te huisvesten. ,,Met z’n complex bespaar je veertig bestaande woningen. Wat kies je?” Er zijn volgens de wethouder ’zes tot zeven’ initiatieven in Hollands Kroon voor grote Polenhotels.
    ,,Buiten alle proporties. Zo’n groot wooncomplex hoort niet thuis in het buitengebied dicht bij twee dorpen. Dat is vragen om problemen. Wij pleiten daarom voor een kleinschalige opzet, voor maximaal veertig arbeidsmigranten”, aldus Ria Luten.
    Zij vervolgt: ,,Een Polenhotel met tweehonderd personen past alleen op een bedrijventerrein, zoals Agriport in de Wieringermeer. Daar is ook ruimte voor aanvullende voorzieningen. Zoals een winkel, sportschool en filmruimte.”
    De ruim vijftig verontruste gezinnen wonen aan de Westerweg, Kanaalweg, Koggeweg, Rijdersstraat en Hartweg.

Schooljeugd

Zij voorzien vooral gevaarlijke situaties op de Westerweg en andere dorpswegen. ,,Met zo’n enorme uitbreiding neemt het verkeer onherroepelijk toe. De veiligheid komt in de knel, vooral voor de schooljeugd en kinderen die naar sportlocaties fietsen.”
    Luten wijst ook op sociale aspecten. ,,Wij hebben tekeningen gezien. Twee personen komen op één kamertje van 28 vierkante meter. Met daarin twee bedden en een keukentje. Heel weinig ruimte dus. Mag je dat mensen aandoen? Je werkt verveling in de hand.”
    De verontruste Niedorpers en Veldtemers geven voorbeelden van grootschalige projecten die zijn ingeslikt. ,,De gemeenten Medemblik en Hoorn kozen toch voor kleinschalige bouw. Er was geen maatschappelijk draagvlak. De gemeente Zaanstad daarentegen wil juist op een industrieterrein een appartementencomplex voor arbeidsmigranten toestaan. Vlakbij het werk.”

Provincie

Het Polenhotel moet komen op het adres Westerweg 27 op de plek van de aangekochte boerderij van voorheen Jan Groot. John de Boer benadrukt dat de provincie juist kiest voor huisvesting nabij woonkernen. Volgens ’Haarlem’ kunnen de buitenlanders dan sneller integreren.
    De Boer: ,,Wij willen onze uitzendkrachten goed huisvesten. Bestaande gebouwen bleken steeds geen alternatief te zijn. De eigenaren van leegstaande kantoren en andere panden wilden niet meewerken. Misschien uit angst voor oppositie vanuit de bevolking, ik weet het niet. De provincie zoekt naar oplossingen voor leegstaande agrarische gebouwen. Wij verwachten dat ons plan daar in past.”

Rechtszaak

Volgens wethouder Meskers zoekt Hollands Kroon samen met de provincie naar mogelijkheden om het groeiende probleem van onderdak voor arbeidsmigranten aan te pakken. Eerder maakte de provincie bezwaar tegen een Polenhotel voor 36o personen op Agriport. De bouw van dit ’logiescentrum’ kon dit voorjaar toch beginnen nadat de gemeente een rechtszaak hadden gewonnen.
    Het college van b en w van Hollands Kroon ziet het plan van Agro Star als een proefproject. Daar is ook de provincie bij betrokken. Dit blijkt na raadsvragen van de VVD.

Precedent

B en W willen aan de slag met dit project als experiment. ’De bestaande regelgeving staat dit plan niet toe. Het gaat om onder meer het bestemmingsplan en de Provinciale Ruimtelijke Verordening. Met deze proef willen wij voorkomen dat een precedent ontstaat. Zodat anderen geen vergelijkbare projecten kunnen afdwingen’.
    Ria Luten is daar niet gerust op. ,,Als de proef slaagt, zet je de deur van het platteland open voor woonconcentraties voor arbeidsmigranten.” Ook leven er twijfels over het beheer. John de Boer verzekert dat er 24 uur van de dag toezicht is. ,,En er komen ook sportvoorzieningen.”
    Op 10 januari praat de gemeenteraad over Polenhotels. De groep bewoners spreekt daar in.
    Noordhollands Dagblad

Unknown zei

20 man is al moeilijk onder controle te houden laat staan 200 man. En die moeten niet alleen naar hun werk ook boodschappen doen, nog meer verkeer. Wie wil hier dan nog blijven wonen? Kijk op een bedrijven terrein heeft bijna niemand er last van. Hier wonen mensen naast en vlakbij

Dekker zei

Als Theo Meskers dergelijke taal bezigt dan moeten we gaan oppassen want dat gaat geld kosten. Meskers is zeker de vele miljoenen kostende haven al vergeten en niet te vergeten de bouw van het nieuwe raadhuis wat aan geen mens te slijten is? De kosten van de verbouw van het oude/nieuwe raadhuis rijzen ook al de pan uit maar daar hoor je de VVD onbenul niet over. Het baasje is erg kort van memorie, maar wat moet men met een Polenhotel als eerdaags de economie als een kaartenhuis in elkaar zakt of leest Meskers geen kranten en dergelijke?
    xandernieuws.punt.nl/content/2018/12/s-Werelds-grootste-hedgefonds-waarschuwt-voor-aanstaande-val-van-de-dollar

C M van der Sluis zei

Grootschalige projecten passen niet in kleine dorpen. Infrastructuur is hier niet aanwezig. Gemeentelijke ondersteuning is weg bezuinigd. Dan zit je nog met het menselijke aspect voor zowel de arbeiders als de inwoners.
    Wie verzint zo een plan?
    Kleinschalig houden dan is het controleerbaar.

Sluis zei

Wie verzint zo een plan?
    Kleinschalig houden dan is het controleerbaar.

Sam Kooy zei

Integratie ? Vergeet het. In dit geval - en vele andere - heet dat Wodkaintegratie. Natuurlijk: Meskers weet het ALTIJD BETER. Hoog Niveau zei Meskers toch ? Never des Mesker's een lager "hoog niveau" nu ik 80 ben, in mijn leven meegemaakt. Niedorpers: trek de bokshandschoenen maar aan !