Milieuclubs en FNV zien Klimaatakkoord niet zitten

• zondag 23 december 2018
  • 'Bal ligt nu bij het kabinet'

Vijf milieuorganisaties, vakbond FNV en een organisatie voor duurzaam ondernemen kunnen niet leven met het voorgestelde klimaatakkoord. Ze zijn vooral ontevreden over de afspraken met de industrie in het akkoord, dat vrijdag zou worden gepresenteerd. Het bedrijfsleven moet zwaarder worden aangepakt voor de vervuiling van het klimaat met het broeikasgas CO2, vinden ze.
    Bassiehof – Onderschat de gele hesjes niet, het feest begint pas op 21 december
    De kans op overeenstemming is niettemin nog niet helemaal verkeken, zeggen Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu, de Natuur en Milieufederaties, de Jonge Klimaatbeweging, MVO Nederland en de FNV. Er is donderdagavond nog ‘op hoog niveau overleg’. Misschien ‘gebeurt er een godswonder’ op de valreep.
    De zeven organisaties onderhandelden sinds begin dit jaar met onder meer de overheid en het bedrijfsleven over maatregelen om de klimaatdoelen te halen en ‘zo de opwarming van de aarde tot 1,5 graden te beperken’. Maar dat lukt volgens hen niet met de voorstellen die nu op tafel liggen.

“Als deze fundamentele punten niet worden opgelost, kunnen wij in 2019 niet onze handtekening zetten onder het uiteindelijke akkoord”, laten de organisaties weten. “Wat er nu staat, is te zwak.” De bal ligt volgens hen ‘nu bij het kabinet’.
    Het is voor het zevental onverteerbaar dat de ‘grote vervuilers qua kosten weer de dans ontspringen’. Daardoor schiet niet alleen het klimaatbeleid tekort, maar komt ook het draagvlak in het geding. De kosten worden afgewenteld op burgers, die zich daardoor ertegen zullen keren, vrezen de groene organisaties.
    Ze vinden de voorgestelde maatregelen ‘nog vaak te vaag, vrijblijvend en boterzacht’. Zo zou de industrie eenvoudig kunnen wegkomen met tijdelijke lapmiddelen als de opslag van CO2, in plaats van het terugdringen van de uitstoot.

ANP