Klap voor Rob Scholte: gemeente Helder wint zaak over beslag op postkantoor

• woensdag 19 december 2018
  • Categorie:
  • Den Helder - Een opsteker voor de gemeente Den Helder in de juridische strijd tegen kunstenaar Rob Scholte.
    In hoger beroep is de gemeente in het gelijk gesteld in de zaak over het beslag op het postkantoor. Scholte had beslag op het gebouw gelegd, zodat het niet aan bouwbedrijf A. Tuin kon worden overgedragen.
    De rechter honoreerde daarna een verzoek van de gemeente om dat beslag op te heffen. Daar is Scholte tegen in beroep gegaan. Die zaak heeft hij dus verloren. ,,We zijn niet triomfantelijk’’, zegt wethouder Michiel Wouters. ,,Helaas lopen er nog enkele juridische procedures.’’

Jammer

Advocaat Benno Friedberg vertegenwoordigt Rob Scholte. ,,Het is natuurlijk jammer dat we deze zaak hebben verloren, maar er is geen man overboord. We hebben namelijk net de zitting gehad in de bodemprocedure en daar zijn we tevreden over. De uitspraak van de bodemrechter zal bepalend zijn. We wachten dus nog even af.’’
    De bodemrechter doet op 23 januari uitspraak. Zij buigt zich nu over de vraag of Rob Scholte en de gemeente overeenstemming hadden bereikt over de verkoop van het postkantoor waarin zijn museum was gevestigd.
    Zij moet bepalen of er sprake is van ongeoorloofde staatssteun van de gemeente aan Tuin bij de aankoop van het gebouw. In de leveringsakte stond aanvankelijk dat de gemeente Tuin een geldlening had verstrekt van 324.000 euro.
    De gemeente en Tuin zeggen dat er geen sprake is van een lening. Het bedrag wordt betaald zodra het gebouw ontdaan is van asbest. Enkele dagen voor de zitting in Alkmaar heeft de gemeente de akte laten veranderen.
    Er staat nu niet meer in dat het om een lening gaat. Er loopt ook een rechtszaak over de vraag of Scholte wel uit het pand had mogen worden gezet.
    Noordhollands Dagblad

Den Helder is af!
    Doet de naam *de (r)overheid* eer aan.
    Vieze spelletjes spelen over de hoofden van de betalende burgers.

Fijne dagen Rob. Sterkte.