Bollentelers gaan onderzoek betalen

• vrijdag 14 december 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Er komt een gezamenlijk onderzoeksprogramma voor telers en broeiers van bloembollen.
    Mike Deutekom 13-12-2018

Alle bollenbedrijven in Nederland worden verplicht om aan dat onderzoeksprogramma mee te betalen. Dat hebben de leden van de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB) unaniem besloten tijdens de algemene ledenvergadering.
    De vereniging gaat komend jaar samen met ondernemers aan de slag om aan het onderzoeksprogramma invulling te geven. ,,Dan wordt ook in samenspraak met de betrokken ondernemers de hoogte van de bijdrage vastgesteld, die met het instrument van een Verbindend Verklaring zal gaan gelden voor alle telers en broeiers in de bloembollensector.
    Met het nieuwe onderzoeksprogramma neemt de bloembollensector het heft in eigen handen om de uitdagingen in de sector aan te gaan.’’
    Ondernemers in de bloembollensector lopen steeds vaker tegen vragen aan waar op dit moment geen oplossingen voor zijn, zo stelt de KAVB. ,,Kwaliteitseisen worden steeds strenger, de mogelijkheden om ziekten en plagen te bestrijden nemen af en door extremer weer worden de risico’s om bloembollen te telen en te broeien steeds groter. Antwoorden zijn nodig om ook in de toekomst bollen en bloemen te kunnen blijven telen.’’

Steun

Ondernemers dragen nu op basis van vrijwilligheid bij aan de onderzoeksfondsen van de KAVB. ,,Afgelopen jaar is echter steeds meer het besef gekomen dat deze manier van financieren niet voldoende is om alle problemen aan te pakken. De leden van de KAVB hebben nu besloten om een gezamenlijk onderzoeksprogramma in te richten én gezamenlijk te financieren. Uit een door de KAVB uitgevoerde peiling onder vakgenoten blijkt dat 81 procent hier achter staat.’’

Noordhollands Dagblad

Goh, gaan ze dit helemaal zelf betalen? Zonder subsidie?????

Mr. X zei

Nee, dat 'betalen' ze uit de stoomopbrengsten van de gratis aangelegde zonnepanelen op hun asbestdaken door de ook alweer gesubsidieerde NUON.

De uitslag is al bekend: alles is prima in orde, geen schade voor mens, dier en natuur.
    Het zal ongetwijfeld een gekleurde uitslag zijn want de slager keurt zijn eigen vlees en mocht er een onderzoek door een zogenaamd onafhankelijk bedrijf komen dan stelt het nog niets voor.