'Snel overdracht en exploitatie bad'

• dinsdag 13 november 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Winkel - Er wordt jaarlijks  niet meer dan 465.000 euro aan gemeentelijke subsidie aan de baden gespendeerd-
    Mike Deutekom 12-11-2018

Met een grote kraan wordt de nieuwe luchtbehandelingsinstallatie van zwembad De Wirg in Winkel op het dak geplaatst. De kast is uitgerust met een warmtepomp voor een beter, milieuvriendelijk rendement. Kosten ruim een ton. Geld dat Hollands Kroon betaalt uit de pot gereserveerd geld voor de zwembaden.

De investeringen zijn hard nodig,  zegt JaapJan van Essen van de Wirg, "Er is jarenlang weinig aan onderhoud gedaan. De nieuwe luchtbehandelingsinstallatie was hard nodig. Het klimaat in het zwembad was om te huilen.De luchtvochtigheid was rond de negentig procent. Met deze installatie gaat het naar de vijfenyijftig procent, wat een stuk beter is voor het gebouw en de inventaris van het t bad. Bovendien winnen we warmte terug uit de afgewerkte lucht, die hergebruikt kan worden."

Bij de voorbereidingen voor het plaatsen van de nieuwe luchtbehandelingskast bleek dat een aantal  dakbalken en bestaande luchtkanalen verrot waren.,,Die hebben we moeten vervangen. De Koninklijke Nederlandse Zwem Bond (KNZB) schatte dat het om een investering van 35.000 euro zou gaan, maar daar zijn we met een ton overheen gegaan. Als je eenmaal begint, komje steeds nieuwe dingen tegen."

Rendabel

Het wegwerken van achterstalling onderhoud is één van de punten die voor de verzelfstandiging van de zwembaden moet gebeuren. Van Essen: ,,Bij het komende HOZE-overleg staat een 'roosteranalyse' van de baden op het programma. Via een computerprogramma wordt exact duidelijk welk bad op welke uren rendabel draait en op welke tijden niet. Daarmee moeten we gaan puzzelen. Het zou kunnen betekenen dat we minder uren open gaan maar wel dezelfde omzet halen.

De gemeente Hollands Kroon heeft als eis voor het openhouden van alle vier de zwembaden gesteld dat er straks jaarlijks  niet meer dan 465.000 euro aan gemeentelijke subsidie aan de baden wordt gespendeerd- Wel steekt de gemeente  eerst nog 1,2 miljoen euro in het  wegwerken van achterstallig onderhoud.

Noordhollands Dagblad

________________________________________________

Tonnen in achterstallig onderhoud

Anna Paulowna - De zwembaden De Venne (Hippolytushoef, De Wirg (Winkel), De Terp (Wieringerwerf) en Den Krieck (Breezand) werken samen toe naar zelfstandigheid. Het ene bad is daarin verder dan het andere, zo blijkt uit een rondgang. Nadat de gemeenteraad van Hollands Kroon de zogeheten HOZE-groep (Hollands Kroon Overleg Zwembaden Exploitatie) vorig jaar december nog vijftien jaar de tijd heeft gegeven om te verzelfstandigen, is er niet stil gezeten.De zwembad-besturen moeten samen zorgen voor een stabiele exploitatie en voldoende vrijwilligers om hun baden draaiende te houden. Hoe dat exact vorm moet krijgen is nog niet helemaal duidelijk, daarvoor overlegt de HOZE-groep nog met elkaar.

Cursus

Bij zwembad De Venne zijn ze er klaar voor, zegt Simon Eg, voorzitter van Zwembad op Wieringen. ,,We hebben zeven vrijwilligers gevonden die de eerste cursus tot badmeester hebben afgerond. Die mogen nu als tweede man of vrouw aan de zwembadrand staan. En ze willen door voor badmeester B, waarmee ze zelfstandig diensten kunnen draaien. Wat we van de gemeente willen is dat ze het netjes gaan afhandelen met het huidige zwembadpersoneel. Die krijgen nu nog als ambtenaren betaald omdat ze in dienst zijn van de gemeente en dat loon is hoger dan de badmeester- cao. Daar moet de gemeente een regeling voor maken met hen."

Eg wil zo snel mogelijk een overdracht van het bad en de exploitatie van De Venne. "Dan kunnen we zelf. onze beslissingen nemen en hebben we alles in eigen hand."

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Van Dijk, Westerkamp, weet je nog wel. Die z.g. wethouders. De hele boel slopen en een wedstrijdbad in Anna Paulowna. Je moest maar durven ! De inwoners een schop in de rug geven. Kontkruipers waren het dit alles ten koste van de inwoners van HK eventjes zouden veroorzaken. Uiteindelijk: van beide "heren" niets danwel nagenoeg niet meer gehoord. Afgeserveerd door hun negatieve prestaties ? Nu die Nawijn nog en de gehele Raad updaten opdat ze hun mond open doen en als eerste de "verloren zoon", Meskers, ter verantwoording roepen terzake datgeen waar hij bij de bouw van de Kooyhaven was betrokken !

Een gespecificeerd overzicht van de miljoenen overschrijding qua budget qua verbouw gemeentehuis ontbreekt nog... . Hoeveel budget is er overschreden met elkaar door uitgaven onder de 10 mille te doen vanuit het ambtenarenapparaat zodat er geen verantwoording over afgelegd hoefde te worden? De inwoners hebben recht om te weten waar hun geld gebleven is, anders is het diefstal..... .