Sanering verloederde vakantieparken dreigt duizenden dakloos te maken

• maandag 5 november 2018
  • Categorie:
  • Zeker 160.000 mensen zijn voor onderdak aangewezen op vakantiehuisjes en caravans op verloederde recreatieparken.
    Joris Polman  5-11-2018

Dit bemoeilijkt het 'nationaal actieplan' om een einde te maken aan illegale bewoning, criminaliteit en verpaupering op honderden vakantieparken en campings.

Dat blijkt uit een berekening die adviseurs van bureau ZKA Leisure Consultants op verzoek van het FD heeft gemaakt. Daarin zijn zogeheten jaarplaatscampings, zoals het beruchte Fort Oranje, niet meegenomen.
    'Wij denken echter dat het om veel meer mensen dan 160.000 gaat', reageert voorzitter Cees Slager van Recron, de brancheorganisatie voor recreatiebedrijven. Onderdeel van het actieplan is de sluiting en sloop van tientallen vakantieparken en campings. Slager: 'Die sloop is onvermijdelijk. Je kunt de mensen wel wegjagen, maar waar gaan ze naar toe?'

Arbeidsmigranten uit Oost-Europa

Er zijn allerlei groepen die voor kortere of langere tijd op een park wonen, zoals arbeidsmigranten uit Oost-Europa en asielzoekers. 'Gemeenten weten zich geen raad met deze groepen en wenden zich tot parkeigenaren. Zij kunnen zo hun kas vullen en het einde van hun bedrijf nog jaren uitstellen', stelt Recron-voorzitter Slager.
    Maar de doelgroep is veel groter. Er zijn ook mensen die vanwege de woningnood geen huis kunnen vinden op de reguliere woningmarkt. Dan zijn er nog pensionado's die vanwege de lage woonlasten op een park zijn gaan wonen. Of mensen die vanwege een echtscheiding of verbouwing tijdelijk onderdak zoeken op een vakantiepark. 'En er zijn mensen die graag al dan niet tijdelijk van de radar van de overheid willen verdwijnen, zoals illegalen', zegt een woordvoerder van de gemeente Zundert waar eerder de beruchte camping Fort Oranje is ontruimd.

Er komt een nationaal actieplan

Eind deze maand is er onder regie van het ministerie van Binnenlandse Zaken een landelijke top over vakantieparken, zegt een woordvoerder. Ministerie, provincies, gemeenten en het bedrijfsleven praten daar over maatregelen in het kader van het eerder aangekondigde nationaal actieplan.
    Er wacht een enorme opgave, zo blijkt uit onderzoek van ZKA Leisure Consultants. Uit het onderzoek blijkt dat 34% van de campings en vakantieparken 'niet vitaal' is. 'Dat wil zeggen: te weinig toekomstperspectief en te lage kwaliteit in de recreatiesector. Als we dat vertalen naar een landelijk beeld betekent het dat er bijna 1500 parken niet vitaal zijn in Nederland', zegt ZKA-adviseur Merlijn Pietersma.
    Volgens Recron is de oorzaak hiervan tweeledig. Enerzijds vieren Nederlanders liever vakantie in het buitenland. 'We hebben onze concurrentiepositie op prijs verloren. Je kunt tegenwoordig voor drie tientjes naar Barcelona vliegen', zegt Recron-voorzitter Slager.

Banken willen niet meer financieren

Anderzijds hebben veel ondernemers zich niet snel genoeg aangepast, zegt Slager. 'Waarom ze niet hebben geïnvesteerd? De marges zijn gedaald en banken willen niet meer financieren.'

FD