Rechter: "Bent u niet bang dat we hier voor niks zitten"

• vrijdag 9 november 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Middenmeer - Stankoverlast, te veel fijnstof in de lucht, de kans op onhygiënische toestanden.
    Winnie van Galen 9-11-2018

Met onder meer deze argumenten vochten omwonenden de door de gemeente Hollands Kroon verleende milieuvergunning aan voor een nieuwe megakippenstal aan de Alkmaarseweg 25 in Middenmeer.

Partijen troffen elkaar gisteren bij de bestuursrechter in Alkmaar. Als eerste vroeg rechter D. de Feijter zich af hoe zinnig het allemaal was. ,,Het bestemmingsplan is vernietigd door bezwaren van een natuurbeschermingsvereniging. Het beroep dat daartegen is ingesteld is aangehouden vanwege vragen die er bestonden. Over die vragen heeft het Europese Hof gisteren een uitspraak gedaan die van invloed kan zijn op de besluitvorming. Wat heeft u aan een vergunning als het bestemmingsplan uw plannen niet toestaat? Niemand heeft erop gewezen, staan deze zaken los van elkaar?"

Jan Bouwman (Agra Matic) die de belangen van kippenboer E. WeeI vertegenwoordigt, liet weten er niet bang voor te zijn. "We hebben ernaar gekeken. Wij denken dat het geen gevolgen heeft voor de inrichting (kippenstal)."'

,,Wat gaat u merken van de megastal", vtoeg de rechter aan bezwaarmaker Ronald Kooijman die 2,5 kilometer van de beoogde locatie vandaan woont. "Bij zuidwestenwind is er nu al stank, een weeïge lucht, een beetje chemisch. Met een derde stal erbij neemt het exponentieel toe. En hoe zit het met ziekten, zoals de Q koorts die zich aan het fijnstof hecht? Wat doet dat met de gezondheid?"

Uitspraak binnen zes weken.

Noordhollands Dagblad

De afsluitende vraag *wat doet dat met de gezondheid*? zal de (r)overheid een worst wezen. Kijk naar de Q koorts waar nog dagelijks mensen aan sterven, wat dacht je van de varkens in het zuiden van het land? Een paar jaar geleden moesten we voor zaken naar dit gebied......de stank was niet te harden! En ja, de supermarkten liggen stampvol goedkoop vlees. Het gaat niet veranderen omdat de centen belangrijk zijn. En ja, de (r)overheid heeft schijt aan zijn burgers. Ik hoorde vanmorgen Jan Latten op de radio zeggen: de 50- plussers eten minder vlees en denken hier beter over na plus dat je als je ouder bent niet zoveel meer nodig hebt; met andere woorden: er is niet minder vlees gegeten de afgelopen jaren.
    Bovendien begrijp ik niet dat minstens de helft van het vlees/ vleeswaren is gemarineerd dan wel op een andere manier bewerkt. Door deze bewerking weten de mensen niet eens hoe vlees smaakt.
    Dit gaan we niet winnen; mensen vreten alles als het maar goedkoop is.