Keek op de Week (46) met Verkeersveiligheid en trekkers

Datum:
  • maandag 19 november 2018
  • in
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Dieptepunten in Hollnds Kroon in week 46 van 2018
     (11-18 november).
    19-11-2018



    Verkeersonveilige situaties in Hollands Kroon 

    Op de agenda van de beeldvormende vergadering op 15 november in het gemeentelijk praethuys De Ontmoeting stond het onderwerp ‘verkeersonveilige situaties’. Wegen die specifiek genoemd werden ter verbetering:

    A - Oosterterpweg – de weg tussen Wieringerwerf richting Kreileroord.
    B - Nieuwesluizerweg – de weg tussen Slootdorp en Wieringerwaard.
    C - Kerkweg – de weg tussen Anna Paulowna en Wieringerwaard
    D - Balgweg – de weg parallel aan de oude Balgzanddijk in het noordelijkst deel van HK.
    E - Zuiderzeeweg – de weg tussen Middenmeer en Slootdorp
    F - Flevoweg – de weg tussen Middenmeer, onder het viaduct van de A7 door richting Agriport.     
    Aanpassing nodig vanwege massaal verkeer richting Microsoft e.d? Daar gaat het voordeel van de extra leges van de computer- en communicatie giganten.

    Genoemd vanwege het relatief grote aantal ongevallen werden de Nieuwesluizerweg en de Groetweg, waarbij opgemerkt moet worden dat de Groetweg een verbreed boerenweggetje is waar 2 personen auto’s elkaar kunnen passeren maar meer/breder ook niet. Opvallend is dat bijna alle wegen, m.u.v. de Balgweg, centraal van oost naar west door Hollands Kroon verlopen zodat gesteld kan worden dat de verbeteringen die nodig zijn voor deze wegen meer een oplossing zijn van een capaciteits/wegbreedte probleem voor met name agrariĆ«rs dan een verbetering van de verkeersveiligheid. Tevens wordt in het verslag van verkeersadviseur Kunzel vermeld dat men door kan gaan wegen te blijven verbeteren maar technisch/elektronisch vooruit- en meedenkende, in de auto ingebouwde, veiligheidssystemen lijken hem een betere oplossing. Het probleem is dus de mens als wij het over veiligheid hebben en niet zozeer de machine of inrichting van de weg. Maar als wij het over verkeersveiligheid hebben is er altijd een aspect waar het bestuur wel iets aan doen kan; bij personen en vrachtautoverkeer lukt dat prima maar waarom niet bij die wilde trekker horden op de lokale wegen?

    Het is toch diep triest dat de trekker monsters ongehinderd al jaren 60 Km/hr mogen rijden van het gemeentebestuur in Hollands Kroon; anders had dit punt wel op de ‘verkeersonveilige situaties’ agenda gestaan, of toch niet? Misschien is de raad bang voor Jaap (burgemeester) want die is verantwoordelijk voor o.a. politie, en die politie op zijn beurt kijkt graag de andere kant op als er weer eens een 200 Pk trekker voorbij komt scheuren met een kipwagen en lading van 30 ton met een gang van 60 Km. Te moeilijk voor ze of kennen zij de verkeersveiligheidsregels (in opdracht van Jaap? niet)? Wel, de regel is dat een trekker 25 Km/hr mag rijden en niet meer. En als er toch over actieve veiligheidssystemen gesproken wordt zoals de heer Kunzel al zei en de politie liever een automobilist bekeurd vanwege 10 Km/hr te hard rijden en de trekkers ongemoeid laat als zij 35 Km/hr te hard mogen rijden, waarom dan geen verplichte elektronische snelheidsbegrenzer ingebouwd? Mooi punt voor de gemeenteraad en primeurtje voor Hollands Kroon.

    Kortom: Die €38.500.000 lijkt Stichting JAS meer besteed te gaan worden aan wegverbredingen t.b.v. landbouwverkeer dan voor het bereiken van een hogere standaard in de verkeersveiligheid; maar onder het mom veiligheid kun je mooi zoveel wegstoppen en geen mens durft daartegen iets in te brengen. Niemand? Misschien iets voor LADA? Trek je mond eens open; jullie hebben nog maar 1 zeteltje en wat kan je dan verliezen!


    Trekkers mogen 40 Km/hr 

    Vanaf 2025 moeten trekkers van een kenteken voorzien zijn en dan lezen wij een hoop mits en maren met uitzonderingen zoals vermeld in een verwarrend artikel in het boeren blad ‘De Boerderij’ . Er komt een APK, er komen bepalingen van wegbeheerders waar extra brede machines wel en niet mogen rijden etc. etc. Er komen loketten voor ontheffingen en hiep hiep hoera; er is weer een complete ambtenarenstaf in het leven geroepen om den hardwerkende boer en veehouder onder den ambtelijke duim te houden. Het krankzinnige evenwel is, net zoals bij veel van die Haagse kneuter wetjes dat er een mooie uitzondering is ingebouwd: Als je je trekker hoofdzakelijk gebruikt op het land dan ben je vrijgesteld van de APK plicht maar kennelijk niet van een kentekenplicht? Voertuigen die niet op de weg komen hoeven daarentegen niet te worden geregistreerd? Mooi voer en inkomen voor advocaten en rechters is bij deze gegarandeerd opdat ook deze lieden in de toekomst hun hypotheek kunnen blijven betalen. Gelukkig maar, wij kunnen niet zonder wetgevers, gemeenteraden, advocaten en rechters – want waar moeten die mensen anders heen? Vuil plukken met de hand misschien – gaat niet – ze hebben geen eelt!

    Maar nu even serieus? Hoeveel ‘verdient’ een boer door harder dan 25 Km/hr te rijden? Dat geldt toch alleen voor grote afstanden? Verder dan 5 Km zijn de meeste afstanden tot het volgende perceel toch niet ? Als je 25 Km/hr. rijdt duurt dat 12 minuten – bij 40 Km/hr. 8 minuten en bij de onwettige edoch in Hollands Kroon met de door de lokale Jaap toegestane overtredingssnelheid van 60 Km/hr. duurt zo’n rit 5 minuutjes – maar dat mag niet. En trekkers heb je toch om mee op het land te rijden? Kan er niet een automatisch navigatie gestuurd computertje met snelheidsbegrenzer voor de openbare weg verplicht ingebouwd gaan worden. We gaan dan terug naar 25 Km/hr. maar verdienen dan makkelijk al die aanstormende bepalingen en bijbehorende ambtenarensalarissen uit dat wetje terug en bovendien houdt je je nog aan de veilige snelheid ook. Een beetje IT-er prutst zo’n ding in een avondje in elkaar; technologisch geen enkel probleem!

    Redactie JAS





    0 reacties :

    Een reactie posten