Hollands Kroon wil compleet beeld gemeentelijke kunst

• maandag 26 november 2018
  • Hollands Kroon - Meld kunst en locatie

Wij zijn al enkele jaren bezig alle gemeentelijke kunst te lokaliseren en te waarderen, zowel schilderijen als kunstobjecten. Op die manier proberen wij een compleet beeld te krijgen van de kunst, wat weliswaar gemeentegoed is, maar waarvan de locatie uit het zicht is geraakt.
    Na de fusie van de vier gemeentes tot Hollands Kroon, bleek niet alle kunst even goed in beeld te zijn. Zo stonden sommige kunstobjecten wel geregistreerd, maar waren ze niet op de betreffende locatie aanwezig.

Meld kunstwerk en locatie

Wij hechten groot belang aan ons gemeentelijk kunstbezit wat bovenal maatschappelijk eigendom is. Daarom doen we een beroep op iedereen die gemeentelijke kunst kent of zelf in bezit heeft. Meld het kunstwerk en de locatie hiervan via de button 'Meld kunst en locatie' op deze pagina.

Kunst in openbare ruimte

Kunstwerk in openbare ruimte, Bij een tramhalte (2008) van Rob Houdijk
    De oproep is nadrukkelijk niet bedoeld om de kunst terug te halen, maar wel om de registratie en lokalisatie ervan rond te krijgen. Overigens is de kunst in de openbare ruimte wel goed in beeld. Van die kunstwerken is een uitgebreide lijst, waarbij kunstwerk en locatie geregistreerd staan.
    Foto: Kunstwerk in openbare ruimte, 'Bij een tramhalte' (2008) van Rob Houdijk.

Hollands Kroon

Schager Courant: Lezers schrijven:

Verdwenen kunst

HENRIETTE VAN DER WINDEN
    Mede-oprichter Stichting Kunst en Cultuur AP (ex sinds zon) Sinds de jaren negentig zijn alle kunstwerken in Anna Paulowna beschreven, gefotografeerd en getaxeerd. Ook werden er ruildagen georganiseerd voor de kunst in openbare ruimtes.
    De locatie van elk kunstwerk en de staat waarin het verkeerde werd zo
    goed gedocumenteerd en genoteerd in de Inventarisatie Mappen.
    Toen er helaas in het nieuwe gemeentegebouw geen belangstelling meer was voor kunst aan de wand, is er met grote nonchalance
    omgesprongen met het gemeentelijke kunstbezit. Waar kwam al dat
    werk terecht?
    Er zijn werken uit de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR), waar-
    van het grootste deel kwalitatief belangwekkend is. Denk aan werk
    van Peter Bes en Erna van Mondfrans.
    Toen de BKR-regeling in 1987 werd afgeschaft had de gemeente aI een gevarieerd en interessant kunstbezit. HeeI langzaam kwam er af en toe een nieuw werk bij, bijvoorbeeld door de spaarregeling van de Kunst-Uitleen, een relatiegeschenk en eens in de vijf jaar een buiten-beeld met Provinciale subsidie.
    En nu is het kunstbezit geplunderd, verwaarloosd en willekeurig
    verspreid (SC, 22 november). En de mappen zijn in het kader van het
    papierloze gemeentehuis ook verdwenen. Meer dan 250 kunst-
    werken die behoren aan de gemeenschap, zijn overgeleverd aan
    desinteresse en onkunde van het college en ambtenaren. Een deel is
    naar Wieringen, een deel naar Museum Oud Anna Paulowna en
    een deel is dus 'verdwenen'.

Sam Kooy zei

Zou die Westerkamp dit leuk hebben gevonden ? Is goed dat die vorige GL'er zijn mond flink open heeft gedaan. Vooral v.w.b. de monumenten in HK.

Sam Kooy zei

Ik zou wel uitkijken. Binnen de korste keren staan ze voor jouw deur. BOA's weet je !

De fusie was in 2012, ZES jaar geleden. Als toen al duidlijk was dat er kunstwerken verdwenen waren, waarom gaan ze er dan nu pas naar zoeken? Kansloos. Westerkamp werd al gewaarschuwd, maar heeft er geen flikker aan gedaan.

.....Maar waarvan de locatie uit het zicht is geraakt.....
    Nu moeten de *burgers* weer de teringzooi opruimen van de boven ons gestelden.

Ah ja, de (r)overheid.

Het college heeft niet veel op met kunst en heeft jarenlang niet goed op de kunst gepast. Nu zijn de kunstwerken verdwenen, oftewel "uit het zicht geraakt". Wat een brevet van onvermogen, alweer een. Ze verdienen een motie van wantrouwen!

kapitein Rob zei

Er is maar een kunstwerk in hollands kroon en dat is het monument voor hen die vielen uit Wo2 op Wieringen, overigens 'keurig' weggestopt achter de bosjes. Dde rest kan van wat mij betreft de schroothoop op; als iemand dan zo'n ding ergens wil hebben staan houden ze maar een inzamelingsactie onder de bevolking maar niet dat gepruts van zo'n nepkunstenaar op mijn kosten (en de uwe).

Allemaal voortvloeisels uit de BKR.
    Beeldende Kunstenaars Regeling.

Dit was voor luie mensen die een doekje wilde maken. En nee, hieruit is nog nooit iets moois gekomen. Lachen joh, iedere maand een uitkering.

Zijn ze al op de hoogte dat er een mooi kunstwerk staat in het centrum van Hippolytushoef, afkomstig uit het voormalige gemeentehuis van Wieringen?

Zat Erna van Montfrans in de BKR? Prachtige kunst. Verdwenen. Of nee. De locatie is uit het zicht geraakt. Zo kun je stelen en weggooien ook noemen.