Gemeente wil beter wegennet

• vrijdag 16 november 2018
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Hollands Kroon zou graag de Oosterterpweg, Nieuwesluizerweg, Kerkweg, Balgweg, Zuiderzeeweg en Flevoweg anders inrichten om de verkeersveiligheid te verbeteren.
    Lydia Jasper 16-11-2018

Aldus het lijstje dat gisteren tijdens een beeldvormende vergadering over verkeersonveilige situaties werd getoond.

Aan zo'n ferme ingreep hangt wel een prijskaartje van 38,5 miljoen euro. Zo liet Jeffrey Koops, gemeentelijk medewerker verkeer en vervoer weten. En dan is het alleen nog maar een 'minimale inrichting'.

De Westerterpweg tussen Wieringerwerf en Slootdorp is ín 2014 op deze manier aangepakt. Zo is het wegdek verbreed, maar zogenoemde erftoegangswegen sluiten nog steeds aan op de Westerterpweg.

Hollands Kroon kan niet anders, aldus Koops. Vanwege het zeer uitgestrekte wegennet is het onmogelijk om elke vierkante meter binnen de gemeente veilig in te richten. De gemeente gaat daarom voor een niveau' dat er mee door kan'.

Komt ook nog bij dat de wegenstructuur in een ver verleden is aangelegd. Toen er nog niet zoveel verkeer op de weg reed. "Je kan niet zomaar sommige wegen verbreden, omdat er bijvoorbeeld huizen of bomen staan."

Volgens verkeersadviseur Ruud Kuntzel van de politie zijn er het afgelopen jaar in Hollands Kroon zeven dodelijke slachtoffers gevallen. De Groetweg en de Nieuwesluizerweg staan bij hem op de lijst met wegen waar de meeste ongevallen gebeuren.

,,Mensen zullen altijd fouten blijven maken in het verkeer", zegt hij. ,,Natuurlijk kun je investeren in het verbeteren van wegen, maar ik zie meer in rijhulpsystemen in de auto. Zoals een adaptive cruise control die de auto afremt als de voorganger langzamer gaat rijden, een automatisch noodremsysteem, elektronische stabiliteitscontrole die het voertuig in bochten helpt en rijbaanassistent."

,,Negentig procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, aldus Jeffrey Koops. ,,Dertig procent door de weginrichting en vijf procent door een technische mankement. Je komt boven de honderd procent uit, omdat er bij een ongeval meerdere oorzaken zijn aan te wijzen."

Noordhollands Dagblad

Er wordt blijkbaar heel erg veel geld verdient in de wegenbouw........ . Als het wegennet gekapitaliseerd wordt op de balans dan is de gemeente een van de rijkste gemeenten van Nederland...... Tenminste als je het bedrag hoort van de gemeentelijke woordvoerder. Komen er gouden tegeltjes in het midden van de weg, in plaats van strepen?

De gemeente gaat voorvoor niveau dat er net mee door kan. Lekker ambitieus, streven naar een zesjesniveau als het om de veiligheid van je iwoners gaat. Er is wel geld voor, maar dat wordt aan andere dingen uitgegeven, die het college wel belangrijk vindt. Waar meer mee te pronken en op te scheppen valt.

Het grootste probleem in de gemeente HK is het grote aantal zware voertuigen die de wegen kapot vrijden en weinig rekening houden met hun medeweggebruikers. We zien het dagelijks gebeuren in Van Ewijcksluis, zware veel te brede en hoge landbouwvoertuigen die onbegeleid over de 30km zone rijden. Tegemoet komende zware vrachtwagens moeten de berm in om de (te) brede en lange landbouwvoertuigen te ontwijken, zodoende rijden ze alles kapot, de berm, maar ook de opritten van de bewoners. Het vervelende is dat het allemaal ongestraft kan omdat er nooit politie is te zien.
    Het wegennet kan wel gemoderniseerd worden maar de smalle dijken en 30 en 60km. zones zijn gewoon niet berekend op het zware en vaak te brede vracht/landbouwverkeer. Als Coöperatie ZAP eerdaags ook nog gaat uitbreiden is de ellende helemaal niet meer te overzien. Al dat zware vrachtverkeer moet over het smalle bruggetje in Van Ewijcksluis en dat kan gewoon niet meer.
    Er moet eerst weer een ernstig ongeluk gebeuren voordat er iets gaat gebeuren want tot nu toe maken politie, politiek en het bestuur van de dorpsvereniging zich er niet druk over.
    Moderniseren van het wegennet is prima maar doe dan meteen wat aan de oorzaak van het probleem en dat is hoofdzakelijk het zware landbouw/vrachtverkeer en dat gebeurt niet.

Ze hebben zeker weer geld teveel! Oncontroleerbaar deze bedragen.

Sam Kooy zei

Ongelooflijke onzin. Balgweg is in prima conditie en maant de gebruikers tot voorzichtigheid. Wederom onkunde van die lieden en totale geldsmijterij.

Sam Kooy zei

ZAP tóch uitbreiden in Van Ewijcksluis. Hebben jullie te danken aan die Wieringermeerder Wethouder Groot die de bouwvergunning uitgaf zonder eerst de Raad in te lichten en er onvoldoende voor doet om ZAP te verplaatsen naar bijv. Wieringermeer danwel (Kerkweg) bij Wieringerwaard. 't Is een lul van een kerel die niet thuis hoort in een college daarbij opgeteld dat de raadsleden zich alles maar laten aanpraten en hun bek houden zoals voorheen. Waarvan akte.