Rob Stam kan aanvraag migrantenhuisvesting 'gewoon' indienen

Hollands Kroon - Wieringerwerf - Rob Stam probeerde het door hem zelf. aangespannen kort geding tegen een 'Polenhotel' in zijn straat te voorkomen.
Winnie van Galen 24-10-2018

Hij wilde het niet, in hoofdzaak vanwege zijn gezondheid. Van stress moet hij tijdenlang bijkomen, zijn lichaam kan er niet mee overweg, betoogde hij gisteren voor de voorzieningenrechter W. van Brussel.

Dat hij toch bij de Alkmaarse rechtbank stond, komt voort uit een vraag waar hij geen antwoord op krijgt, 'ook de voorgaande week niet': waarom lukt het maar niet een vergunning te krijgen voor het huisvesten van tien arbeidsmigranten op de bovenverdieping van zijn kantoorpand aan de Dorsmolen in Wieringerwerf? En dat terwijl er op zestig meter van dat kantoorpand (waar hij naast woont) er zo'n tachtig seizoenarbeiders worden gehuisvest. Deels in een leegstaand kantoorgebouw en deels in nog te bouwen units op het terrein.

'Wat is uw nadeel als die voorziening er komt', vroeg de rechter. 'Dat de plannen van mijn cliĆ«nt jarenlang in de ijskast verdwijnen, terwijl hij er al zo lang mee bezig is', antwoordde Stams advocaat. En dat antwoord bleek op een vergissing te berusten. Stam kan bij de gemeente een principeverzoek indienen tot het huisvesten van arbeidsmigranten dat beoordeeld wordt zoals alle plannen worden beoordeeld, gaf een ambtenaar van de gemeente Hollands Kroon aan. 'Gaat u dat doen?'vroeg de rechter nieuwsgierig. Die vraag maakte Stam even sprakeloos. Zijn hersens stonden op een heel andere stand: waarom het maar niet lukte om zijn plannen gerealiseerd te krijgen. Op alle deuren van het gemeentehuis had hij geroffeld, talloze brieven en e-mails gestuurd' zonder resultaat ,,Ik sta gewoon op nul", vatte Stam zijn positie samen. Mede door een opmerking van burgemeester Nawijn twee jaar geleden dat huisvesting van arbeidsmigranten op een bedrijventerrein niet zou gebeuren. De rechter raadde Stam aan het verleden te vergeten. ,,Dien een een aanvraag in die in principe niet kansloos is, dat hebt u de ambtenaar net horen zeggen! 'Waarna Stam op emotionele toon betoogde dat hij de kwestie 'wil afsluiten met een gezamenlijke oplossing om zo rust te krijgen.'

Andere bezwaren van Stam tegen het hotel (verkeers- en lawaaioverlast, parkeerproblemen) lijken weinig kans te maken volgens de gemeente en de onderneming die het 'Polenhotel' realiseert', wordt alles netjes getoetst.

Uitspraak 6 november.

Noordhollands Dagblad

Dit lijkt op burgertje pesten.