Meer tijd voor steun haven

• maandag 1 oktober 2018
  • Den Helder - Port of Den Helder heeft meer tijd om de financiële steun van de gemeente binnen te halen.
    Arie Booy 1-10-2018
    Wethouder Kees Visser maakte maandag in de commissie Bestuur en Middelen bekend het raadsvoorstel aan te houden.
    Het was de bedoeling om in voorbereiding op de gemeenteraadsvergadering te spreken over een krediet van zeven miljoen euro. Dat bedrag zou nodig zijn voor 31 oktober om een goedgekeurde accountantsverklaring te krijgen.

Plaatje

Wethouder Visser maakte echter aan het begin van de vergadering duidelijk dat die deadline van tafel is: ,,We hebben van Port of Den Helder begrepen dat er minder tijdsdruk is. We willen daarom het gehele plaatje bespreken in december. Dan kunnen we tegelijk het businessplan van het havenbedrijf behandelen.”
    Diverse partijen vroegen om meer informatie, maar de havenwethouder kon weinig concreets melden. De PvdA stelde bezorgd te zijn over de toekomst van de haven. Pieter Blank van de PvdA: ,,We moeten leren van de Kooyhaven. De keuzes die daar gemaakt zijn breken ons nu op. Zoiets kunnen we ons niet meer veroorloven.”
    Wethouder Visser begreep die zorg, maar zei: ,,De reden waarom Kooyhaven het moeilijk heeft is simpel: de olie- en gasprijs. Plus de renovatie van de sluis.” Andere partijen vroegen of de politiek beter meegenomen kan worden in het proces rond het businessplan van Port of Den Helder. Behoorlijk Bestuur bepleitte een voorlichtingsavond. Wethouder Visser zei toe dat er een raadsinformatie-bijeenkomst belegd kan worden: ,,Daar ben ik voorstander van. We zullen dat samen met de Port optuigen.”

Grip

Na afloop van de korte vergadering meldde PvdA’er Pieter Blank dat zijn partij samen met andere fracties een voorstel gaat maken om de gemeenteraad meer grip te geven op de zogenaamde verbonden partijen zoals Port of Den Helder, Zeestad en De Kampanje. Behoorlijk Bestuur heeft in het recente verleden ook al zo’n aanpak bepleit.
    Blank: ,,Het gekozen bestuur moet meer over deze belangrijke zaken te zeggen hebben. De haven gaat ons straks miljoenen meer per jaar kosten. Dat is geld dat ook anders besteed had kunnen worden.”
    De besluitvorming over de haven komt in december aan bod.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Wethouder Visser over de mislukte Kooyhaven: "keuzes breken ons nu op". Oók wethouder Visser: "oorzaak simpel (NB. Ja, ja !) de olie en gasprijs ". Is deze man komen aanwaaien van de planeet Mars ? Zo zit de Overheid in elkaar. Vriendje van geldsmijter Meskers van HK. Wij, de commentaarlevers en natuurlijk JAS, hebben nog vóór de aanleg van die nog steeds lege haven (??), het gelijk aan hun zijde gekregen. En tóch wegens z.g. 'vertrouwen' op de zetel terug. Landelijke politiek ? DITO !