Kanttekening: Helderse bestuurders met een grote broek

• vrijdag 12 oktober 2018
  • Den Helder - Het moest het college van de transparantie worden. Bij de eerste de beste gelegenheid om die transparantie te tonen, vallen de Helderse bestuurders door de mand.
    Delano Weltevreden 12-10-2018

Dat bleek deze week in het zoveelste hoofdstuk van de dakrenovatiesoap. Woningstichting had bij de bouwaanvraag te lage bouwkosten opgegeven en had dus een te laag bedrag aan leges betaald. Oplettende particuliere huiseigenaren in De Schooten wezen het college op de fout. De corporatie moet nu 65.000 euro extra aan leges betalen.

Diverse fracties, coalitie én oppositie, riepen om een onafhankelijk extern onderzoek. Verantwoordelijk wethouder Remco Duijnker verzekerde dat zo’n onderzoek er zou komen. Deze week bleek echter dat het college genoegen neemt met een intern onderzoek waarbij elf aanvragen van Woningstichting onder een vergrootglas zijn gelegd. Conclusie: er zijn geen andere fouten ontdekt, een extern onderzoek is dus niet nodig.

Waarom zou je daar belastinggeld aan besteden, vraagt gemeentesecretaris Robert Reus zich af. Zoiets doe je niet alleen vanwege de publieke opinie, vindt hij. Het college en de raad zouden daar nog eens goed over moeten nadenken. Wat bestuurders en politici doen en laten, bepaalt het imago van het openbaar bestuur. Jarenlange en tonnen kostende juridische gevechten om de watertoren en het oude postkantoor hebben mede het slechte imago van de Helderse politiek bepaald. Een paar duizend euro voor een extern onderzoek waarmee je kunt bewijzen dat je écht transparant bent, is dus een koopje. Om zo’n intern onderzoek blijft toch de geur hangen van de slager die zijn eigen vlees keurt.

Politici hebben de mond vol over het herstellen van het vertrouwen van de burger in de politiek. Diverse oppositieleiders uit de vorige bestuursperiode zitten nu in het college. Zij hebben het vorige college steeds verweten niet transparant te zijn. Dit college zou het anders gaan doen, verzekerden zij. Voor het eerste examen zijn zij in elk geval gezakt. Eerst luidkeels roepen dat er een extern onderzoek komt en later je keutel intrekken zorgt er alleen voor dat de kloof groter wordt. Van jezelf zeggen dat je transparant bent is niet interessant. Laat dat oordeel aan anderen over. Het is makkelijk om er in de oppositie een grote broek over aan te trekken, je moet het laten zien wanneer je aan de macht bent.

De schuld voor alle commotie bij Woningstichting leggen, is trouwens allesbehalve chic. Ambtenaren die daarvoor zijn aangesteld hadden de fout moeten ontdekken. Dat zij hun werk niet goed hebben gedaan, mag de corporatie niet worden verweten.

Noordhollands Dagblad