Doodsbedreigingen en compliment bij eerste ’inspreekuur’

• woensdag 31 oktober 2018
  • Hollands Kroon - Doodsbedreigingen met bijbehorende politiebewaking, een verzoek om meer subsidie, ergernis over vuilcontainers en angst voor aardbevingen na gasboringen in de Oostpolder. Mike Deutekom 30-10-2018

Dat waren dinsdagavond de ingrediënten van het eerste ’inspreekuur’ van de gemeente Hollands Kroon.
    Met ingang van de raadsvergadering van donderdag heeft de gemeente Hollands Kroon het inspreekrecht van inwoners bij aanvang van die vergadering geschrapt. Daarvoor in de plaats is nu het inspreekuur bedacht. Op de dinsdag voorafgaande aan de donderdagse raadsvergadering krijgen insprekers samen een uur de tijd om de raadsleden te informeren over wat hen dwars zit, bezig houdt of wat ze van de gemeente zouden willen.
    En dat kan een afwisselende avond opleveren. ,,Helaas moet ik mededelen dat een van aangemelde insprekers de toegang tot het gemeentehuis is ontzegd’’, opende burgemeester Jaap Nawijn dinsdag de bijeenkomst. ,,Na bedreigingen, zelfs doodsbedreigingen, in de richting van het gemeentebestuur is deze inspreekster niet langer welkom hier’’, verduidelijkte de burgemeester het toegangsverbod. De twee opgetrommelde agenten op de gang illustreerden de ernst van de situatie.

Informeel

Volgens Nawijn heeft het inspreekuur als doel om de raadsleden de gelegenheid te geven om ’op informele wijze te praten met insprekers, zonder dat er direct een politieke uitspraak gevraagd wordt’. Daar was voorheen tijdens de raadsvergaderingen, met meestal een overvolle agenda op tafel, geen tijd voor. Bovendien hadden de fracties hun standpunten al bepaald, waardoor het inspreken van inwoners vaak geen zin meer had.
    Reden voor inspreker Henk Geerligs van Belangvereniging Oostpolder om de gemeente een compliment te maken. ,,Op deze manier hoeven we niet alle fracties langs om ten slotte nog in te spreken tijdens de vergadering. Dit lijkt me veel effectiever.’’ Geerligs en collega-bestuurslid Joke Hansen vroegen aandacht voor de Oostpoldersbewoners, die vrezen schade op te lopen door de gaswinning van Vermillion in het gebied.
    Parttime-hoofdredacteur Ronald Boutkan pleitte bij de raadsleden voor meer geld voor de lokale omroep RTV Noordkop. Het liefst zit hij het subsidiebedrag oplopen tot 125.000 euro per jaar maar hij hoopte dat de raad in elk geval wil proberen geld te vinden in de begroting die volgende week wordt behandeld.

Containers

Maar ook voor minder zware onderwerpen is er ruimte tijdens het inspreekuur. Winkeler Co Mulder zou graag zien dat er een aanbiedingsplaats komt voor vuilcontainers langs de Trambaan. Die zorgen nu op het fietspad voor gevaarlijke situaties, zo luidde zijn betoog.
    Toch zijn er ook tegenstanders van initiatief. De ’onafhankelijk betrokken burgers’ Wim Hermans, Rob Ravensteijn, Wim Sepers en Tjeerd van Wering vinden dat het inspreekrecht is gedegradeerd naar een vrijblijvende status omdat er van het inspreekuur geen verslag wordt gemaakt.
    Ook vrezen ze dat er door de weinige tijd - een uur - of er daadwerkelijk een discussie tussen raad en insprekers kan worden gehouden. Ze laten de gemeenteraad hun bedenkingen weten door een open brief te sturen, niet door in te spreken.
    Noordhollands Dagblad

Er wordt zo vaak gezegd "val dood" en het is typerend voor dit College dat het opgeblazen wordt terwijl een normaal mens er de schouders over op haalt. Nawijn is een sensatiebak die alles aangrijpt om de gewone burger van dingen te beschuldigen die onterecht zijn.
    Dat een gemeenteraad deze gevaarlijke pias nog langer tolereert geeft aan met wat voor raadsleden we te maken hebben, het zijn totale onbenullen.

Wie is de toegang ontzegd? Is dit intimidatie op de eerste de beste ""inspreekavond""? Zo van: als het ons niet goed uitkomt heb je hier niets te zoeken .
    Deze inspreekster zou JUIST de toegang NIET ontzegd moeten worden.

Als dit zo doorgaat hebben DE BOVEN ONS GESTELDEN weer een stapje naar de dictatuur gemaakt.

En bedankt.