Bedrijf ZAP krijgt ruim baan van rechter

• maandag 15 oktober 2018
  • Hollands Kroon - Het bedrijf ZAP krijgt de ruimte in Van Ewijcksluis. De rechtbank Noord-Holland heeft alle bezwaren tegen uitbreiding afgewezen.
    Ed Dekker 15-10-2018
    Directeur Gerard de Geus van de coöperatieve zaaizaad- en pootgoedtelersvereniging reageert opgelucht. Hij weet nog niet wanneer de eerste paal wordt geslagen. ,,We moeten alles verder op een rijtje zetten. Eerst moeten we wachten of hoger beroep wordt ingesteld. Ook hebben we nog geen ontheffing van de provincie voor de aanleg van een damwand.”

Don Quichotte

Stichting JAS uit Breezand overweegt naar de Raad van State te stappen. Omwonende Peter van der Munnik noemt de kans ’groot’ dat hij zijn verzet staakt. Hij klaagt al jaren over overlast van ZAP. ,,Ik begin mij als een Don Quichotte te voelen. Gelijk hebben is blijkbaar iets anders dan gelijk krijgen.”
    Van der Munnik zegt zijn strijd alleen voort te zetten als zijn advocaat de kans op succes op 75 procent schat. Raadsman Herman Martens van Stichting Univé Rechtshulp was maandag niet bereikbaar voor een reactie. De derde bezwaarmakende is Milieufederatie Noord-Holland. De vereniging moet de uitspraak nog bestuderen.
    Op alle punten steunt de Alkmaarse bestuursrechter H. Brouwer Hollands Kroon. De gemeente staat volgens hem in haar recht om af te wijken van enkele planologische regels.

Kruimelgevallenregeling

Op zich staat het bestemmingsplan nieuw- en verbouw van ZAP niet toe. Door toepassing van de zogeheten kruimelgevallenregeling kon toch een bouwvergunning worden verleend. De meeste bezwaren gaan over een ’te grote impact’ van de uitbreiding voor de omgeving.
    ZAP denkt ook aan verplaatsing van de complete onderneming naar bedrijventerrein Robbenplaat in Wieringerwerf. ,,Of dat financieel haalbaar is, hangt af van gemeente en provincie. Ook daarover zijn we in overleg”, zegt directeur De Geus.
    Diverse statenfracties hebben aangedrongen op verhuizing.

Wat verschrikkelijk voor de omwonenden.

Kruimelen een nieuw woord qua definitie voor: om wat voor de wet niet kan, toch mogelijk te maken. Uitsluitend bruikbaar voor overheden.