Zorgen over uitbreiding Wieringer camping Waddenzee

• woensdag 12 september 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Ben W van Hollands Kroon steunen een plan van camping Waddenzee in Westerland om uit te breiden.
    Ed Dekker 12-9-2018

Stichting Landschapszorg Wieringen en omwonenden hebben bedenkingen.
    Camping Waddenzee aan de Westerlanderweg staat op punt om bijna een hectare te kopen van de gemeente. Dit weiland ligt aan de westzijde van het recreatieterrein. Het perceel is bedoeld voor extra kampeerplekken en vaste plaatsen.
    ,,Op het nieuwe gedeelte willen wij ons vooral richten op het verhuren van luxe chalets, zo’n vijftien tot twintig stuks”, zegt mede-eigenaar Alfons van der Veen (30).

In de raad

Om te kunnen uitbreiden, moet het bestemmingsplan worden aangepast. Het college is akkoord, aldus wethouder Theo Meskers. De gemeenteraad neemt begin november een besluit. Als de raad ’ja’ zegt, start een inspraakprocedure voor de wijziging van het bestemmingsplan. Dan kunnen eventueel bezwaren worden ingediend.
    Stichting Landschapszorg Wieringen gaat in de protest, kondigt Dio Verbiest aan. ,,Uitbreiding tast het authentieke Wieringer landschap verder aan. Juist deze hoek is extra waardevol, vooral vanwege de doorzichten op de kogen.”

’Verkwanseling’

Secretaris Sjoeke van der Meulen van Landschapszorg spreekt zelfs van ’verkwanseling’. ,,En zo dreigt het unieke Wieringer landschap opnieuw in te krimpen. Ik noem dit ’landje-pik’. Bovendien gaat het om een rijk weidevogelgebied.”
    Ook buren roeren zich. ,,De economische motieven van de eigenaren kan ik mij goed voorstellen. Wij vrezen echter een te forse ingreep op de directe omgeving. Onze bezwaren hangen vooral af van het definitieve plan. Dat kennen wij nog niet”, vertelt omwonende Rene Roessingh. Volgens hem maken tien tot vijftien buren zich ’grote zorgen’.
    Alfons van der Veen wil nog niet diep ingaan op het uitbreidingsplan. ,,Daar is het te vroeg voor. We praten nog met de gemeente over de laatste puntjes op de i.” Hij benadrukt dat de kwestie ’gevoelig’ ligt. ,,Het speelt al zeven jaar, we willen alles zorgvuldig doorlopen.”

Provincie

Volgens wethouder Meskers voldoet het plan aan de voorwaarden van de gemeente. ,,Ook de inpassing in het landschap is akkoord, daarover hebben wij overlegd met de provincie.”
    Bianca Udding uit Westerland voerde dit voorjaar tevergeefs actie om een deel van het weiland te mogen inrichten als plaats waar honden los mogen lopen. ,,Vlak voor de zomer meldde de gemeente dat het land was verkocht.”

Vernieuwing

Camping Waddenzee telt nu 120 vaste staanplaatsen en tien kampeerplekken. ,,In 2011 krompen we in met veertig vaste staanplaatsen. Dat kwam door vernieuwing van de entree en de bouw van een horecagedeelte. Deze investeringen waren onze bijdrage aan de wens van de gemeente om recreatieve voorzieningen te verbeteren”, aldus Van der Veen. Hij runt het campingbedrijf samen met zijn schoonouders Kees en Elles Tijsen, zwager Robert Tijsen en partner Joyce Tijsen.
    Waddenzee wil toe naar 25 kampeerplekken. Hiervoor is de noordzijde van de uitbreiding in beeld.
    Alfons van der Veen licht 17 september op een openbare bijeenkomst van GroenLinks in Café Waddenzee de uitbreidingsplannen toe. Aanvang acht uur.
    Noordhollands Dagblad