Ziekenhuis vraagt miljoenengarantie

• donderdag 13 september 2018
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - Noordwest Ziekenhuisgroep heeft de gemeenten in de Kop van Noord-Holland gevraagd om met betrekking tot de renovatie van het ziekenhuis voor 15 miljoen euro garant te staan.
    Delano Weltevreden 13-9-2018

De klus kost 60 miljoen euro. Wethouder Tjitske Biersteker verduidelijkt dat de gemeenten niet om baar geld is gevraagd. ,,De garantstelling maakt dat Noordwest Ziekenhuisgroep makkelijker geld kan lenen.’’

Of de garantstelling wordt verleend, is nog geen uitgemaakte zaak. ,,We moeten onderzoeken hoeveel risico we daarmee lopen. En nagaan hoe zinvol het is om garant te staan. We zitten nog in de gespreksfase. De raad van bestuur van het ziekenhuis heeft de gemeenteraad voor 19 september uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Daar zal worden verteld over de plannen en ontwikkelingen.’’

Het verzoek van NWZ is in behandeling bij de vier colleges. Zij bereiden een voorstel voor dat in november naar de Regionale Raadscommissie Noordkop wordt gestuurd.

Wethouder Biersteker zegt dat er binnenkort een Helderse werkgroep wordt gevormd die een korte lijn wordt tussen de gemeente, de gemeenteraad en de raad van bestuur van NWZ. ,,Een goed uitgerust ziekenhuis is onontbeerlijk voor deze regio. Als wij met het ziekenhuis aan tafel zitten, kunnen we daar hopelijk invloed op uitoefenen. Maar het is geen vanzelfsprekendheid, NWZ heeft een eigen verantwoordelijkheid.’’

Noordhollands Dagblad

Een commercieel privaat dat financiƫle garant stelling vraagt aan de gemeenten, zodat de inwoners van die gemeenten als het fout gaat voor de kosten opdraaien? De gemeenten zouden een eis kunnen neerleggen dat de naam veranderd wordt in een gezondheid huis, en ook de verplichting opleggen dat men de "cliƫnten" gaat boven-wijzen over natuurlijke biologische voeding en andere gezondheid bevorderende zaken. Nu is de gehele voedingsmiddelen industrie voornamelijk bezig met het ziek maken van mensen om hun winsten op peil te houden. Mensenlevens gaan boven economie, zolang dat omgedraaid is zoals hier in Nederland, hebben we nog een lange weg te gaan.