'Turbines door bestuurlijke blunder'

• zaterdag 15 september 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Vergunning door gemeente afgegeven.
    15-9-2018

Gastschrijver

______________________________________________________________
    Paspoort

Albert Hoedjes is buurman van Theo Smakman die een kort geding heeft aangespannen tegen Windpark Westeinde om de zeven nieuwe turbines langs het Noordhollands kanaal tussen Breezand en 't Zand stil te zetten.
    ______________________________________________________________

Wij hebben als buren de afgelopen vier jaar geprocedeerd tegen de nieuwe molens. Toen  twaalf jaar geleden de zeven molens zijn gebouwd,  was Gasunie te laat met bezwaar maken, anders hadden ze er waarschijnlijk nooit gestaan.

Omdat de vergunning destijds  door de gemeente is afgegeven, heeft Westeinde ondanks heftige  tegenstand van Gasunie de bouw doorgedrukt.

Huidige situatie: omdat het nu een 1 op l vervanging betreft kon Gasunie weer niet ingrijpen. Er is een bestaande situatie en de nieuwe molens worden iets veiliger dan de oude. Ook deze molens zullen echter weer verouderen, dus het veiligheidsrisico zal jaarlijks toenemen.

Afstanden

De afstanden van onze woonhuizen bedragen geen zeshonderd maar minder dan driehonderd meter! De grootste gasleiding meet 120 cm en heeft een 100% letaliteitscontour van 210 meter. De leidingen zijn volgens Gasunie NIET bestand tegen inslag van een molen zoals hier geplaatst.

Voor de gevolgen van een dergelijke inslag verwijs ik u naar de 'Gellingen gasramp' in BelgiĆ«, waarbij  een leiding van 100 cm met dezelfde druk (66 bar) explodeerde. Dergelijke molens horen niet pal naast grote hogedrukgasleidingen te staan; daar zijn veiligheidsafstanden voor vastgelegd in het handboek risico zonering.

Dat het hier toch is gebeurd, komt door een bestuurlijke blunder uit het verleden. Wij hadden als omwonenden totaal geen weet van deze situatie, alles is destijds stilgehouden. Bij toeval hebben we de boze brieven van Gasunie aan Westeinde ontdekt toen we het archief bij de gemeente nakeken over deze vergunning.

Vergoeding

Westeinde heeft een vergoeding van duizend euro per jaar geboden en dan moeten,wij verder ons mond maar dichthouden. Als huurder van de dijk heeft Westeinde een onderhoudsplicht.

Omdat Westeinde dit verzuimt, zitten wij al o jaar met overwaaiende stekel- en doornenzaden die onze landerijen bevuilen. De bestrijding hiervan kost ons veel meer dan het nu geboden bedrag dus Westeinde toont zich geen goede, maar een zeer slechte buurman.

Overdraaien

Voor het overdraaien van de turbines over onze percelen zal waarschijnlijk wel  een gedoogplicht worden opgelegd. Wij zullen ons echter tot het uiterste tegen blijven verzetten.

Noordhollands Dagblad

In het andere artikel over deze molens stond dat 1000 euro per maand werd geboden, dat was een foutje dus? En alleen bij aantoonbare overlast? Als die windboeren zeggen dat ergeen aantoonbare overlast is krijgen ze dus helemaal niets? Dat zou ik ook niet getekend hebben, ik snap meneer Smakman

Alle omwonenden van windmolens krijgen een beetje geld, als een soort doekje voor het bloeden in verband met de overlast. Hoe dichterbij, hoe meer geld, maar het blijft maar een klein beetje. De overlast blijft, maar daar Je mag dan niet meer over klagen. Je bent dus altijd de pineut.